Hopp til innhold

- Festivalstøtten må endres

- Knutepunktordningen forfordeler enkelte festivaler, sier Svein Bjørge som tror det store mangfoldet av festivaler gjør at prisene på artister går opp. Han vil ha endringer i støtteordningene.

Quartfestivalen
Foto: Junge, Heiko / SCANPIX

Svein Bjørge
Foto: Elisabeth Skarrud / NRK

Les også: 17 nye festivaler får støtte

Les også: - Det blir budkrig

I Norge har det de siste årene dukket opp stadig flere festivaler, og konkurransen har hardnet – spesielt på Sørlandet. Der er det Quart og utbryterne i den nye Hovefestivalen som knives om å være best kommende sommer.

Den nye festivalkrigen på Sørlandet gjør at prisene på band og artister presses i været, hevder Dagsavisen i dag. Det fører til at noen festivaler gir opp jakten på de største artistene.

I følge avisa mener Svein Bjørge i Hovefestivalen imidlertid at det er det store mangfoldet av små festivaler med offentlig støtte over hele landet som drar opp prisene. Og han føler seg litt feilsitert.

Jørgen roll, Norwegian Wood.
Foto: Roald, Berit / Scanpix

- Prisene øker

- Nei, det er vel Geir (Rakvaag red. anm.) som skrevet det litt annerledes, tror jeg. Men det er klart at det er en problemstilling; at det offentlige sponser festivaler. Men det kan også ha den virkningen at festivaler får bedre råd, og sånn sett øker prisene på artistene.

Det sier Svein Bjørge, som er medarrangør av den nye Hovefestivalen i Arendal. Han trekker blant annet fram Molde Jazzfestival som eksempel på en festival med offentlig støtte som utkonkurrerer andre om attraktive artister.

- Knutpunktstøtten til Molde Jazzfestival har blant annet blitt kritisert mange ganger, nettopp fordi man ser at Molde tar inn rockeartister isteden for jazzartister for å trekke publikum, og det hadde de sannsynligvis ikke hatt råd til hvis de ikke hadde hatt disse knutepunktmidlene, mener Bjørge.

- Forfordeler festivaler

- Så jeg mener man kanskje heller må se på fordelingen av knutepunktmidlene og fordele litt annerledes, fordi det forfordeler en festival framfor alle de andre.

- Så du mener man egentlig burde kutte ut hele ordningen?

- Jeg mener man må se på denne ordningen på nytt, fordi det er konkurranseforskyvende.

- Men hvordan mener du man skulle løst det?

- Jeg har ikke kommet så langt i tankegangen at jeg har funnet løsningen på dette, men jeg mener absolutt man bør sette seg ned sammen med Trond Giske og se på om det kanskje finnes mer rettferdig fordelinger. Kanskje man kunne sett bort fra hele knutepunktordninga, for det er ingen tvil om at den er konkurransevridende.

- Alt er blitt dyrere

Jørgen Roll i Norwegian Wood vil heller ikke nødvendigvis legge skylda på de to rivaliserende partene på Sørlandet.

- Jeg vet ikke om det er de to festivalene, eller om det er internasjonale trender. Men alt virker i hvert fall litt dyrere, sier Roll.

Han er imidlertid ikke helt enig i resonnementet om at offentlig støtte til mange festivaler skrur opp prisene på artistene.

- Det er i hvert fall med på å øke tilbudet av festivaler og musikk til folket. Og det er jo det som er intensjonen; å få flere artister ut. Men om offentlig støtte går med i noen budkrig eller å skru opp noen priser, det er jeg litt usikker på, forteller Jørgen Roll.

- Når det er fire-fem tusen mennesker et sted, vet jo artister hva de er verdt.

- Må vise måtehold

- Den norske festivalfloraen har jo vært i ferd med å vokse inn i himmelen ganske lenge. Tror du vi snart får se festivaldød?

- Nei, men jeg tror nok det hadde vært smart om man viste måtehold og passet på kostnadene innad i organisasjonen. Jeg leste et sted at Quartfestivalen har fått over 22 millioner de to siste årene. Det er helt utrolige tall! Jeg kan nesten ikke tro at det er mulig å bruke så mye penger på en festival i løpet av to år.

Svein Bjørge understreker imidlertid at han og Hovefestivalen ikke er interessert i noe krig med Quartfestivalen, og på den måten skru opp prisene på artistene.

- Jeg tror verken vi eller Quart er interessert i å krige mot hverandre. Jeg tror vi begge to er veldig bevisst på å finne to forskjellige profiler på festivalene. Det er både i Quart og Hove sin interesse. Og jeg synes også det ser litt sånn ut når Quart har vist interesse for å booke Kylie Minogue og The Who, for det er artister som ikke er interessante i det hele tatt for Hove. Men jeg tror de ville passet perfekt på Quarten, sier Svein Bjørge.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober