Av Jan Erik Larssen, Jan Henrik Mo, Foto: Theodor Kristensen
Jeg husker første gang vi kjørte Volvo XC90. Det var på Lillehammer og dit hadde vi også med den nye VW Touareg, den nye Range Rover og den nye Porsche Cayenne. Alle store, dyre premium-SUVer for de som ønsket noe enda mer enn eksklusive stasjonsvogner.
En drømmebil
I dag er det nesten ingen som lar drømmen stoppe ved en stasjonsvogn. Alle vil ha en premium-SUV! Det første lyddama vår Anniken utbrøt da hun møtte Volvo XC90 i NRK- garasjen i går var: ”Dette er min drømmebil! Sånn er det jeg vil ha!”
Jeg skjønner henne godt, for du sitter høyt som på en haug, du har en haug med utstyr tilgjengelig, og en haug med hestekrefter. Du er rett og slett kongen på haugen i en slik bil!
Til nå har T6-utgaven av XC90 vært den heftigste. Med 2,7-liters rekkesekserturbo og 272 hk har den tjenestegjort for de som vil ha alt.
Nå må den vike topplassen til fordel for den nye 4,4 liters V8-eren på 315 hk med hel 440 nm. Tallene høres voldsomme ut, men motoren er egentlig bitteliten: 75 centimeter lang og 64 cm bred plassert på tvers fordi Volvo er så hekta på sikkerhet! Og om svigerinna de snakker om at Yamahaen er på service, behøver det ikke ha noe med båten å gjøre! Denne motoren er også produsert av Yamaha.
En kraftpakke
Volvo har ikke godt for sportsbaggen når de bestemte seg for å lage denne V8-utgaven. Sammenlignet med nye Range Rover Sport V8 fra samme konsern, som jeg nettopp har kjørt, er den svært så komfortabelt satt opp. Det du får er mer kraft som ikke bare varer, den øker på hele veien frem til sperra slår inn.
Du får også en helt ny 6-trinns automatkasse som gjør kjøreopplevelsen langt mer eksklusiv. Den kan også sjaltes manuelt, men den funksjonen tror jeg du mest kommer til å bruke i bratte nedoverbakker, gjerne med hestehengeren bak. Om bilene ikke er laget for de med lua bak fram, er den like fullt rask: 0-100 på 7,3 sekunder!
Interiørt har Volvo virkelig kost seg. V8-ern får du kun i kombinasjon med ”full pakke”. Jeg skulle gjerne visst hvor på kua de har hentet dette skinnet, for det er det mykeste jeg noen gang har kjent, og det er polstret i dørene, i midtarmlenet og i nakkeputa. Denne nakkeputa kunne jeg tenke meg å hatt i senga mi.
Som seg hør og bør i en eksklusiv Volvo er det et lydanlegg av dimensjoner. Og fra baksetet har du alle valgmuligheter inkludert film, spill og TV. Og baksetet er fantastisk! Jeg tror vi må lete frem en Bentley for å finne noe tilsvarende.
Lite styling
stedet for senkning, svære enderør og 20 tommere har Volvo valgt den diskrete signaturen på V8-ern. Små merker på felgene og i hekken, fargetilpasset dørhåndtak og sidelister, og en kromring rundt grillen er de mest synlige forskjellene.
Det står et ganske kraftig ”Amerika-stempel” i panna på denne bilen. Der både liker de, og har råd til V8-ere. Prisen der borte er godt under det halve av hva du må ut med i Norge. Skulle du likevel la deg friste: 1.215.000 kroner er hva du må spare opp for å trille den inn i din garasje.