- Et historisk jordskjelv

Oslo-Filharmonikernes samlede utmelding av fagforeningen er et historisk jordskjelv, mener vår kommentator.

Oslo Filharmoniske Orkester vurderer å spille med den som vinner musikkonkurransen

Oslo Filharmoniske Orkester har samlet meldt seg ut av Musikernes fellesorganisasjon.

Randi Wenche Haugen

Randi Wenche Haugen kommenterer Oslofilharmonikernes utmeldelse av Musikernes fellesorganisasjon.

At arbeidstakere skifter fagforening er ikke uvanlig. Men da Oslo Filharmoniske Orkester i samlet flokk meldte seg ut av Musikernes fellesorganisasjon rett før pinse, utløste dette sterke reaksjoner i både Trondheim og Bergen. Hvorfor er dette skiftet så farlig da, spør vår kommentator Randi Wenche Haugen:

Oslo-filharmonikernes felles utmelding utløste et umusikalsk jordskjelv som ble behørig registrert på Richters C-dur-skala blant alle orkestermusikere i Norge. For dette er første gang at yrkesmusikere forlater deres felles fagforening.

Reaksjonene har da heller ikke latt vente på seg, særlig fra Trondheim og Bergen, om usolidarisk eliteoppførsel som vraker den felles historiske plattform som klassiske musikere har jobbet frem siden før krigen. Det at det skjer i samlet flokk året etter deres største og viktigste streik, provoserer mange.

Historisk bakteppe

For å forstå hva som foregår er det nødvendig å se litt tilbake. De lønns og arbeidsforhold som orkestermusikere nyter i dag, har ikke vært noen selvfølge, og er det fremdeles ikke blant andre musikergrupper som jazz, folk, pop og rock. Det var ikke uten grunn at foreldre gjorde alt for å hindre sine håpefulle i å bli musikere i tidligerer tider, for det var ingen faste jobber, de fleste levde fra hånd til munn med fire til seks restaurantjobber, stumfilm på kino, overklassens selskaper, en og annen konsert og det sesongen hadde å by på. Arbeidstiden var for mange døgnet rundt.

Musikerforbundet jobbet møysommelig frem avtaler som 70 år senere sikrer musikerne 5 uker ferie, lønn rundt 380.000 på topp for 4 timers arbeidsdag pluss ukentlig konsert - øvetid ikke medregnet. Sammenlignet med flere andre land, er dette veldig bra. Men sammenlignet med andre yrkesgrupper i Norge, føler musikerne at de sakker akterut.

Norsk Musikerforbund var et LO-forbund og tok opp i seg arbeiderbevegelsens idealer og verdier basert på samhold og solidaritet. Derfor ble hver nyutdannede musiker først bedt om å signere medlemskap før man fikk spille sin første jobb. Identitetsfanen ble holdt svært høyt, yrkesstoltheten likeså, og selv om ikke samfunnet alltid har verdsatt musikere som enestående, så har deres selvbilde vært blankpusset.

Endret selvbilde

Norske orekstre har lange tradisjoner, i Bergen helt tilbake til 1765, men virkelig ry i utlandet fikk et norsk orkester først med Oslo Filharmoniskes vekst og resultater under dirigenten Marris Jansons. Under hans 20 år lange taktstokk med systematisk drilling og bevisstgjøring av absolutt alle nivå og detaljer i orkesterveven, seilte orkestret inn blant verdens ledende eliteorkestre. En ny generasjon musikere jobbet steinhardt og dro de gamle med seg. Et nytt selvbilde vokste frem blant musikerne, og det er blant annet dette som ligger bak deres beslutning om å forlate den felles fagforening.

Til nå har våre fire orkestre i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger seilt i samlet flokk om enn med Oslo suverent forran. Når de så kapper linen til de tre andre, vinker ”good by” til daukjøttet og setter klampen i bånn for egen lønnsvekst, ja da drønner det på Richters C-dur-skala. For i de andre orkestrene sitter det musikere som føler de er like gode, Oslo har bare så mye bedre rammebetingelser: 40 flere musikere, mer penger, og dermed bedre dririgenter og solister. Dette tåler identitet og selvbilde veldig dårlig. Trondheim har i tillegg uhyre sterke fagforeningstradisjoner og føler hele verdisystemet vraket.

Over til fienden

Og det er ikke tvil om at musikerne i Oslo ser på seg selv som eliteorkestret som fortjener mer lønn enn de andre, og fellesorganisasjonen med både kantorer og pedagoger, som på deres egen rangstige befinner seg langt under dem selv, var ikke noe egnet selskap for den lønnsveksten de ønsker seg. Derfor går de til lektorlaget – det vil si fra LO’s solidaritetsverdier til akademikernes intellektuelle verden. Sett med LO-briller, er det det samme som å gå over til fienden. Men en ny historieløs musikergenerasjon identifiserer seg ikke lenger med de gamle idealer på samme måte som de eldre.

Er det lurt?

Så er spørsmålet: er dette en lur måte å gjøre det på?

Etter streiken i fjor er et utvalg i gang med å jobbe frem bedre økonomi for alle orkestrene.

Vi vet ennå ikke hva det fører til. Men de andre orkestrene ynes derfor tidspunktet er ødeleggende.

Orkestermiljøet i Norge er lite, - alle kjenner alle – følelsen av svik, sårhet og skuffels er ikke noe som bare kan feies under teppet. Mange kommer til å møtes på tvers av orkestrene i andre jobber. Orkestermiljøene er en svært lukket verden med særegen maktfordeling, koder, regler og gamle rangordninger. Men kanskje kan krisen brukes til å skape nye mønstre og arbeidsdynamikk som også på et bredere plan er i større samsvar med norsk arbeidsliv i det 21. århundre.

• Dyvik Husby begraves 9. desember

Hans-Erik Dyvik Husby begraves i Lillestrøm kirke på torsdag i neste uke. Husby døde 19. november, 49 år gammel.

Seremonien foregår i Lillestrøm kirke 9. desember fra klokken 12, skriver Jølstad begravelsesbyrå i en pressemelding.

• Vil ikke begrense NRK digitalt

NRKs digitale tilbud påvirker ikke konkurransen til andre medier negativt, mener Medietilsynet, som ikke anbefaler digitale begrensninger for rikskringkasteren.

Det kommer fram i Medietilsynets utredning om NRK, som de mandag overleverte til Kulturdepartementet.

– Vår utredning viser også at NRKs digitale tilbud i nyhets- og aktualitetsmarkedet per i dag ikke påvirker konkurransen eller publikumstilbudet negativt, og da ser vi heller ingen grunn til å pålegge NRK digitale begrensninger, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

Rapporten konkluderer med at konkurransepresset fra NRK overfor nasjonale medier har økt noe siden forrige analyse i 2018, og at NRK nå har byttet plass med Dagbladet som VGs nærmeste konkurrent.