Se bildene: Bilen du koser deg glugg i hjel i!
For å si det først som sist. Planlegger du å kjøpe denne bilen, så kjøp den i orange! Jeg forstår om du kvier deg for å velge orange farge på en bil til 1.5 millioner kroner, men det hersker liten tvil om hva som er tøffest: ORANGE!
Den aller raskeste
Range Rover Sport Supercharged er den raskeste bilen Land Rover noen gang har bygget. Den plasserer seg i størrelse midt i mellom Discocery 3 og Range Rover. For første gang har Land Rover bygget en bil hvor hovedfocus har vært dynamiske landeveisegenskaper. Dette er en bil hvor du skal kose deg glugg i hjel uansett hvor lang, eller hvor krokete veien er til destinasjonen.
Med Range Rover Sport tar Land Rover steget opp i den mest prestigetunge bil-klassen vi har om dagen: premium-SUV. På toppen av denne klassen troner Porsche Cayenne Turbo. Nå får den en reell konkurent i den nye Range Rover Sport Supercharged.
Ypperlig motorkvalitet
Tre nye motorer vil bli levert til den nye Sporten. Den minste, en V6 2,7 turbodiesel på 190 hk, den mellomste en V8 4,4 liter bensin på 300 hk, og den største Superchargen som er en V8 4,2 liter bensin på hele 390 hk! Alle motorene er hentet fra Jaguars øveste hylle og representerer det ypperste av hva som finnes på markedet i dag.
(Foto: Range Rover)
6-trinns automatisk girkasse med sportmodus og mulighet for manuell sjalting er standard. Det samme er dynamiske luftfjærer som aktivt tilpasser seg din kjøring. Brembobremser sørger for skikkelig bitt og styringen er et lite mesterverk.
Stor, men leken
Man skulle ikke tro en så stor bil var leken, men det er den. Du kommer til å elske svinger. Dette er den morsomste kjøremaskinen Land Rover noen gang har laget. På tross av sportsbilegenskapene som bor i bilen, kan du velge å kjøre den så komfortabelt som en limousin når mamma er med. Dessuten er den stor nok til å ta med en velfødd familie på fem.
Kupeen på Land Rover Sport er intim. Takhøyden er som på en personbil, og alle instrumenter er vinklet mot deg som kjører. Den høye midtkonsollen forsterker cocpitfølelsen veldig. Materialvalget er raffinert, og som en av svært få biler kler en Range Rover treverk. Du sitter ”i” de høye, sportslige stolene og nyter også fordelen av å se over trafikken foran deg.
For fin for skauen
Men har Land Rover vært utro mot sitt viktigste og mest innarbeidede varemerke: ”offroadegenskaper i verdensklasse”? Svaret er nei, og det plager meg litt. For om jeg hadde hatt råd til en så deilig bil, hadde det ikke vært snakk om å bruke den verken i skauen eller i sandtaket. Jeg ville i det hele tatt gremmet meg for å gjøre den møkkete.
Mer en 30 nordmenn har bestillt Range Rover Sport før de har hatt mulighet til å se bilen med egne øyne. Prisforskjellen mellom dieselen og Supercharged er enorm. Du kan nesten få 2 diesler for prisen av en Supercharged. Derfor, igjen til deg som vil ha det verste: velg orange!
Orange leveres nemlig bare i kombinasjon med et bestemt antall av den aller, aller verste edition utgaven av Range Rover Sport Supercharged!