- Det virker som om vi trenger en evaluering både av administrasjonen og situasjonen ved den enkete utdanning, sier Arbeiderpartiets Marit Nybakk. Hun var nestleder i utdanningskommiteen på Stortinget da sammenslåingen av kunsthøyskolene ble vedtatt i 1996.
Det er nå fem år siden teater-, ballett- og operastudentene flyttet sammen, og enda lenger siden kunsthøgskolene ble slått sammen til én administrativ enhet. Nå sliter Kunsthøgskolen i Oslo med konflikter, underskudd og en stor administrasjon.
Mange ledd
Lars Erik Holter underviser på teaterlinja, og mener det nå er svært vanskelig for studentene å ta opp problemer de måtte ha på skolen.
- Da jeg var student kunne jeg gå til rektor om jeg hadde et problem. Nå må studentene snakke med sin til klasselærer, som må gå til sin linjeleder, som så må gå til fakultetets dekan. Videre må dekanene snakke med rektor, som kan snakke med sin direktør eller fremme saken for skolens styre. Så kan de eventuelt fremme saken for departementet.
Den store administrasjonen har fått mye av skylda for det som oppleves som dårlig dialog og forringet undervisning.
- Vi har fått et monster av en administrasjon som ikke har helt oversikt, sier Espen Klouman Høiner, som er student ved teaterlinja.
- Uforsvarlig
I forrige uke la NRK frem tall som viste at administrasjonen nå er nesten dobbelt så stor som før sammenslåingen. Marit Nybakk sier at dette ikke var meningen da sammenslåingen ble vedtatt.
- Dette kan ikke forsvares, i hvert fall ikke om studenttallet nå er omtrent det samme som det var. Styret har et stort ansvar for å sørge for at midlene går til å styrke fagene, og ikke til å lage en gigantisk administrasjon.
Høyres Jan Tore Sanner satt også i undervisningskomiteen da Stortinget vedtok reformen.
- Det var absolutt ikke meningen at sammenslåingen skulle føre til mer administrasjon. Poenget var å frigjøre ressurser til den faglige utviklingen, og det må man nå ta tak i. Dessuten må det jobbes for å få til bedre samarbeid mellom de ulike fagretningene, slik at man kan oppnå bedre synergier enn man har i dag.
Kunnskapsdepartementet vil ikke kommentere situasjonen.