Vanligvis konsentrerer herrene i Top Gear seg om det nyeste av det nye innen motorbransjen. Men av og til ser de da også tilbake i tid. Sånn som nå. Bilen de ønsker å trekke frem er den legendariske Mercedes 300SL.
Denne bilen som også går under navnet Gullwing ble første gang bygget i 1954 og er i alt produsert i 1400 eksemplarer. Mercedes var på den tiden relativt dårlig stilt økonomisk, så til tross for et vakkert utseendet var ikke alt tipp-topp. Bremsene var eksempel ikke av høyeste kvalitet.
- Den gikk derfor under navnet ”The widowmaker”, sier David May. Og antyder at det gikk med noen liv i kjøringen av denne bilen.
Men hva er det som gjør denne til verdens første superbil? Top Gear opererer med visse kriterier.
For det første må en superbil presse grenser. Det gjorde denne da den kom. Farten var en av tingen som imponerte, for med en toppfart på 250 km/t var Gullwingen den raskeste landeveisbilen i verden.
Avskrekkende prislapp
Det andre kriteriet for at det skal være en superbil, er en avskrekkende høy prislapp. Da denne ble sluppet på det britiske markedet kostet den over 4.000 pund.
- Det høres kanskje ikke så mye ut, men på den tiden fikk man et veldig, veldig fint hus for den summen, forklarer May.
Top Gears tredje superbilkriterie er at bilen må ha et elendig bagasjerom. Eller rettere sagt, som i andre superbiler som Lamborghini Countach skal det være minimal plass til bagasje.
- Det tok år før Ferrari kunne tilby så dårlig bagasjeplass som dette, sier han May spøkefullt og løfter bakluka i Mercedesen.
Og det siste, men kanskje viktigste kriteriet: Ekte superbiler skal ikke se ut som noe annet på denne jorden. Og her treffer Gullwingen innertier. For med et lavt tak og små dører måtte ingeniørene finne på noe.
- De gav bilen en av de mest kjente silhuettene sett forfra vi kjenner i dag.
May sikter da selvfølgelig til dørene som åpnes vertikalt og ikke horisontalt.