Årets designer som skal hjelpe H&M med salget før jul er japanske Rei Kawakubo for merket Comme des Garçons. Per Sundnes er henrykt.
Hør innslaget her:
Kunst & design
- Jeg har alltid vært glad i denne designeren, og hun lager klær som er litt i grenseland mellom kunst og design. Comme des Garçons betyr "som gutter", og ble startet i 1973 i Tokyo, sier Sundnes.
Rei Kawakubo er ingen skredder og har heller ingen formell designutdannelse. Per Sundnes tror det er årsaken til at hun kjennetegnes som svært leken.
- Comme des Garçons er egentlig ikke et stort kjent merke, så dette er en fantastisk mulighet for Rei Kawakubo. Nå blir hun sett i hele verden, sier Sundnes.
(saken fortsetter under bildet)
- Kristian Aadnevik ville vært en super gjestedesigner for H&M, mener Per Sundnes.
Foto: Scanpix / APPr-stunt
Sundnes innrømmer at konseptet med gjestedesignere er et pr-stunt fra lavpriskjeden H&M, men han synes det også har sine positive sider.
- Det er klart dette er en salgsgimmick, men det er også en unik mulighet til å vise nordmenn hva god og kjent design er, som vi i tillegg har råd til å ha på oss, sier Sundnes.
Likevel legger han til at han gjerne skulle ha sett norsk design hos H&M.
- Kristian Aadnevik hadde vært en hot designer for kleskjeden, men i det hele tatt synes jeg H&M burde tenke lokalt og sluppet flere norske designere til, avslutter Per Sundnes.