NRK Meny
Normal

- Bruk norske designere!

Nitimens popkulturelle ekspert Per Sundnes roser årets gjestedesigner for H&M opp i skyene, men ønsker at kjeden skal bruke norske designere.

Comme des Garcons høst/vinter 08/09
Foto: CHRISTOPHE ENA / AP

Årets designer som skal hjelpe H&M med salget før jul er japanske Rei Kawakubo for merket Comme des Garçons. Per Sundnes er henrykt.

Hør innslaget her: Per Sundnes om Comme des Garçons

Kunst & design

- Jeg har alltid vært glad i denne designeren, og hun lager klær som er litt i grenseland mellom kunst og design. Comme des Garçons betyr "som gutter", og ble startet i 1973 i Tokyo, sier Sundnes.

Rei Kawakubo er ingen skredder og har heller ingen formell designutdannelse. Per Sundnes tror det er årsaken til at hun kjennetegnes som svært leken.

- Comme des Garçons er egentlig ikke et stort kjent merke, så dette er en fantastisk mulighet for Rei Kawakubo. Nå blir hun sett i hele verden, sier Sundnes.

(saken fortsetter under bildet)

Kristian Aadneviks moteshow

- Kristian Aadnevik ville vært en super gjestedesigner for H&M, mener Per Sundnes.

Foto: Scanpix / AP

Pr-stunt

Sundnes innrømmer at konseptet med gjestedesignere er et pr-stunt fra lavpriskjeden H&M, men han synes det også har sine positive sider.

- Det er klart dette er en salgsgimmick, men det er også en unik mulighet til å vise nordmenn hva god og kjent design er, som vi i tillegg har råd til å ha på oss, sier Sundnes.

Likevel legger han til at han gjerne skulle ha sett norsk design hos H&M.

- Kristian Aadnevik hadde vært en hot designer for kleskjeden, men i det hele tatt synes jeg H&M burde tenke lokalt og sluppet flere norske designere til, avslutter Per Sundnes.