Administrerende direktør i Ark, Arne Henrik Frogh, gjør seg klar til ny kamp om kundene. For i dag er det første vanlige salgsdag, etter at den nye bokbransjeavtalen trådte i kraft 1. mai.
- Jeg håper at forlagene kommer til å spre sine utgivelser, slik at vi får et jevnere program i løpet av året.
Nå kan bøker bare ha fast pris, med begrenset mulighet for rabatt, det året de blir gitt ut pluss fire måneder til. Derfor håper Frogh at forleggerne nå vil slanke bokhøsten.
- Hva man opprettholder med det at bøkene kommer såpass sent på året så blir det en relativt kort fastprisperiode. Kommer bøkene mer spredt, og kanskje tidligere, så blir fastprisperioden lengre.
Flere slipper til
Også forfatter Gunnar Staalesen synes det er en god idé å spre utgivelsene mer utover året, spesielt for kolleger med mindre kjente navn.
- Med den tradisjonelle bokhøsten så blir det veldig trangt, det er mange som mister oppmerksomhet. Jeg tror mange vil ønske velkommen at bokutgivelsene blir spredt utover året.
Markedssjef Ingunn Eriksen i Kagge forlag tror derimot ikke det kommer til å skje. I likhet med andre forleggere vi har snakket med, mener hun de høye salgstallene ved juletider, gjør det lite aktuelt å vanne ut bokhøsten.
- Det handler om en nyhetsverdi. Folk kjøper bøker når de er nye og bøker "dør" ganske fort, så man må gi ut bøkene på de tidspunktene folk faktisk kjøper bøker.
Men, Ark-direktør Arne Henrik Frogh tror det nye fastprissystemet vil få forleggerne til å endre holdning på sikt.
- I år kjører man kanskje på det sikre, men til neste år og framover tror jeg man vil eksperimentere mer, og da til fordel for bredden.
Kulturnytt, NRK P2, 2. mai 2005