NRK Meny
Normal

- Beste åpning jeg kan huske

Onsdag ettermiddag reiste en fullsatt Grieghall seg for kongeparet og med det er Festspillene i gang. Åpningskonserten ble en knallstart, mener Randi Wenche Haugen.

Sangeren Bryn Terfel

Bryn Terfel var rosinen i pølsa på åpningen av Festspillene i Bergen.

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

 

Randi Wenche Haugen

Randi Wenche Haugen er NRKs Festspill-blogger.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

Les mer fra Randis festspillblogg!

”Festspillenes Høytidelige Åpning” er et 55 år gammelt rituale for kongefamilien, byens politiske og kulturelle elite, samt presse, media og gjester. Denne forestillingen har i alle år vært en ”hummer og kanari”-forestilling med sine faste ritualer blandet med alt fra klassisk fiolin til eksotiske folkemusikere med orientalske eller afrikanske sandkorn i finstasen.

Form, tempo, regi og lengde har sjelden hatt noen indre sammenheng, og i fjor sattte musikerstreik det fullstendig på hodet.

Annerledes!

I år var det annerledes!

Oppskrift: en klar ide, få utøvere, dobbel bakvegg og fjerning av gjentagelse på engelsk.

Blikket var rettet mot Norge og norske utøvere som Trio Mediæval, Arve Henriksen Terje Isungset og Frode Haltli. Festpilltaler var Allis Helleland, nytilsatt direktør for Nasjonalmuseet i Oslo. Et genialt valg. Hun er dansk og således en naturlig utdyping av årets danske fokus, og tillegg holdt hun en morsom og poengtert tale om relasjonen mellom de to land sett gjennom hennes mangeårige St.Hans-feiring på sørlandet.

Hele salen lo mange ganger. Kan ikke huske noe lignende. Borte var alt høytflyvende kulturpreik.

Klare musikalske budskap

Det var få artister, og alle hadde rene klare musikalske budskap – musikkens essens i stram regi. Bruk av dobbel bakvegg fjernet alle transportetapper.

Rosinen i pølsa var Bryn Terfel som sang to sanger så folk holdt pusten! Til slutt satt vi fjetret og så og hørte Ole Hamres komposisjon med sang av alt fra Statsminister Jens Stoltenberg, TV-vertinner, unge og gamle til Bergensordfører Friele. Deres samlede lyder kuliminerte i ”Ja, vi elsker”. Her har helt klart en REGISSØR vært inne og tatt et klart grep, og vips, på eksakt en klokketime er festspillenes profil støpt i vårt minne. Det kan ikke ha vært andre enn festspillsjefen sjølv som har gjort dette. Vi gratulerer! 

Kulturstrøm

  • Dag Solstad i Paris

    En måned etter boklansering i New York, er Dag Solstad nå på turné i en annen kulturmetropol, nemlig Paris. Han skal lansere «Ellevte roman, bok atten» (1992) som kommer ut i august på forlaget Éditions Noir sur blanc. De har også kjøpt rettighetene til «T.Singer» (1999). Vi ser ham her avbildet med den norske ambassadøren Rolf Einar Fife.

    Solstad ble først oversatt til fransk i 2008. Da var det «Genanse og verdighet» (1994) som ble til «Honte et diginité».

    Laster Instagram-innhold
  • Sprengjobber med ny CLUE-sesong

    I NRK Radioteatrets kontrollrom sprengjobber Else Barratt-Due og tekniker Hilde Rolfsnes med de siste detaljene i den nye sesongen av barne-serien «CLUE». Den baserer seg på Jørn Lier Horsts bøker – Horst legger ikke inn mer grusomheter og vold enn han trenger, og likevel er det spennende, mener NRKs barnebokekspert Anne Cathrine Straume. Radioteatret har en lang tradisjon som formidler av litteratur og dramatikk, mye for barn.

    Else Barratt-Due og Hilde Rolfsnes
    Foto: Øystein Kjennerud / NRK
  • Slår tilbake etter slakt

    John Travoltas nye film «Gotti» vart totalslakta då den kom ut i USA 15. juni, og har framleis 0 % score på Rotten Tomatoes. Det vil seie at ingen av kritikarane til nettstaden har gitt filmen ei positiv vurdering. I går slo teamet bak filmen tilbake på Twitter: «Sjåarane elska Gotti, men kritikarane vil ikkje at du skal sjå han... Spørsmålet er kvifor??? Stol på folket og sjå han sjølv!»

    Laster Twitter-innhold