Politisk reklame på TV er forbudt, men professor i medievitenskap, Anders Johansen mener at TV-debatten på TV 2 i helgen er ett argument for å innføre reklame for de politiske partiene på TV.
- TV 2s stil og rutiner går foran alt, politikken blir gjort til annenrangs – og så ender det med et nachspiel hvor man liksom uttroper en vinner som om de var en slags idol-konkurranse. Det er en nonchalant måte å behandle den politiske hoveddebatten, i en tid hvor vi står ved et viktig veivalg for denne nasjonen.
Kontakt med velgerne
edieprofessoren mener at TV 2-debatten i helgen er et godt eksempel på at programlederen tar alt for mye av styringen i debatter. Johansen tror at politisk reklame blir nødvendig for å gjenopprette den direkte kontakten mellom politikerne og TV-seeren.
- På bakgrunn av erfaringen med slike debatter må ett argument være at politikerne igjen skal kunne få en kanal for direkte henvendelse og direkte kontakt med sine velgere, uten formynderi fra programledere og fjernsynsinstitusjonene.
TV 2 har så langt ikke villet kommentere denne saken.
Kulturnytt, NRK P2, 12. september 2005