Marit Åslein og Robert Stoltenberg fikk Amanda-pris i 2002 for "Borettslaget"
- Det var fryktelig nervøst å sitte i salen, og vente på Amanda-juryens avgjørelse. Derfor føler jeg veldig med årets nominerte, og aller helst skulle jeg ønsket at alle kunne vinne, sier Marit Åslein. Amanda-vinner med fjernsynsproduksjonen ”Borettsslaget” i 2002, programleder for fredagens tv-show Amanda 2005.
Direkte-debut
Marit feiret sommeren som programleder i "Sommerlørdag". (Foto: NRK)
Selv om Marit er et kjent og kjært tv-fjes og seinest i sommer ledet et ”Sommerlørdag”-program, er Amanda-showet hennes debut som programleder for et direktesendt tv-program. Og hun går til oppgaven med skrekkblandet fryd.
- Da jeg fikk forespørselen surret to tanker parallelt i hodet, ”dette tør jeg ikke” og ”dette har jeg veldig lyst på”. Lysten seiret, men fortsatt er angsten der. Den kommer og går i bølger, sier Marit og utdyper:
- På den ene siden er jeg livredd, for på direkte-tv er det jo ikke noe rom for å gjøre feil. Samtidig er dette så spennende og morsomt at jeg ikke kan annet enn å glede meg stort. Men det føles jo litt rart da, å skulle lede et program fra scenen som jeg alltid har pleid å se på tv, innrømmer Marit og tilføyer om sin egen Amanda-rolle:
- Jeg skal ikke synge eller gjøre noe annet oppsiktsvekkende og spektakulært. Min oppgave er å være en hyggelig vertinne som kan lose deltakere og publikum gjennom programmet. Jeg skal spre kjærlighet og glede!
Tent på film
Marit Åslein har selv jobbet med film, og regisserte i 2001 blant annet kortfilmen ”Misunnelse”, som inngikk i den framgangsrike kortfilmpakken ”De syv dødssyndene”.
- Innerst inne drømmer jeg nok om å jobbe litt mer med film. Men det er likevel ikke noe jeg føler jeg MÅ gjøre, for jeg har også stor glede av å se film, kommenterer Marit. Særlig mange av årets nominerte hadde hun likevel ikke sett, da hun fikk jobben som programleder.
- Med en toåring i huset er det ikke alltid like lett å komme seg på kino. Derfor er Amanda-jobben perfekt for meg, nå kan jeg jo se film i arbeidstida, stråler Marit. Hvilken av årets nominerte norske filmer hun har mest sans for, vil hun imidlertid ikke avsløre.
- Men det er ingen tvil om at nivået det siste året har vært veldig høyt, med mange meget gode norske filmer. Så har jeg vel lov til å røpe at jeg for min egen del ikke er så veldig opptatt av action. Jeg setter større pris på drama. På sånne ”dype” filmer, vet du.
De nominerte er:
Aksel Hennie er Amanda-nominert i to klasser for sin film "Uno"
Beste regi: Factotum (Bent Hamer), Hawaii Oslo (Erik Poppe) og Uno (Aksel Hennie)
Beste mannlige skuespiller: Aksel Hennie (Uno), Stig Henrik Hoff (Hawaii Oslo) og Kristoffer Joner (Naboer)
Beste kvinnelige skuespiller: Annika Hallin (Vinterkyss), Hildegun Riise (Min misunnelige frisør) og Trine Wiggen (En folkefiende)
Beste barne- og ungdomsfilm: Ikke naken (regi Torunn Lian), Nå skal du høre (regi Pjotr Sapegin) og Venner for livet (regi Arne Lindtner Næss)
Beste filmmanuskript: Hawaii Oslo (manus Harald Rosenløw-Eeg), Ikke naken (manus Torun Lian) og Vinterkyss (manus Ståle Stein Berg og Sara Johnsen)
Beste kortfilm: Bwake (regi Hisham Zaman), Drømme kan du gjøre senere (regi Thomas A. Østbye) og Vakuum (regi Pål Øie)
Beste dokumentarfilm: Evig din (regi Monica Csango), Kong Hussain av Pakistan - Dronning Asia av Norge (regi Fridtjof Kjæreng) og Svindleren (regi trond Kvist)
Beste norske kinofilm: Hawaii, Oslo (regi Erik Poppe), Ikke naken (regi Torun Lian), Ungdommens råskap (regi Margreth Olin), Uno (regi Aksel Hennie) og Venner for livet (regi Arne Lindtnre Næss)
Beste utenlandske kinofilm: Million Dollar Baby (USA, regi Clint Eastwood), Så som i himmelen (Sverige, regi Kay Pollak), Der Untergang (Tyskland, regi Oliver Hirschbiegel)