Planene skal fremlegges av den britiske flysjefen, Willie Walsh, under FN-møtet i New York i dag, skriver
.«Beste mulighet for planeten»
Walsh har uttrykt at initiativet vil være den «beste muligheten for planeten», og at det burde diskuteres under klimatoppmøtet i København i desember.
– Utslipp fra den internasjonale flyindustrien var ikke med i Kyoto-protokollen for 12 år siden, men nå har vi en mulighet til å rette opp på denne utelatelsen - og den sjansen må vi ta.
Mange reagerer imidlertid på at industrien har tatt utgangspunkt i året 2005, noe som tillater reduksjoner fra et mye høyere tall enn om de hadde valgt 1990, året som er brukt til sammenligning i FNs klimapanel.
Stigende utslipp fra flyindustrien
Beregninger viser at flyindustrien er antatt å telle for 3 prosent av det totale klimagass-utslippet i verden, men tallet er imidlertid forventet å stige dramatisk i årene som kommer, dersom det ikke blir tatt grep.
Lord Turner, som leder Storbritannias klimakomité, har antydet at utslippene vil komme opp i 15 til 20 prosent innen 2050 dersom ingenting blir gjort.
I tillegg til en avtale om å halvere klimagass-utslippene, har industrien, ifølge Walsh, gått med på å forbedre CO2-effektiviseringen med gjennomsnittlig 1,5 prosent per år fram mot 2020, og stabilisere netto utslipp fra 2020.
Støttes av 230 selskap
Forslaget støttes av de 230 selskapene som er medlem i den internasjonale flytransport-organisasjonen, International Air Transport Association.
– Luftfartsindustrien er samlet om støtten for en global tilnærming til utslippsreduksjon. Det er dette vi kan få ut av København. Alternativet med et lappeteppe av nasjonale og regionale regler vil føre til konflikter og overlappende tiltak, ødeleggende konkurranse og, potensielt, en økning i utslipp, sier miljødirektør i International Air Transport Association, Paul Steele.