Beløpet flyselskapene må betale dekker miljøkostnadene for de CO2-utslippene flyturen forårsaker.
- Les også: Slik skal flyturen din kutte utslipp
USA, Kina, Russland og India har alle protestert kraftig på at EU pålegger avgift på deres flyselskaper.
Både USA og Kina har truet med motreaksjoner.
Gjelder fra januar
Kjennelsen i EU-domstolen i Luxembourg onsdag åpner for at flyselskaper som flyr til, fra og i EU må ta del av Unionens CO2-kvotemarked fra 1. januar.
Ekstraregningen vil bli på mellom om lag 8 og 46 kroner per passasjer for en transatlantisk flyging, ifølge beregninger fra EU-kommisjonen, melder Ritzau. En regning selskapene ventes å sende videre til sine kunder.
Kvotehandelen er en viktig del av EUs mål om å senke utslippene av drivhusgasser med 20 prosent sammenlignet med 1990-nivå, innen 2020
Oppfordrer EU til å droppe planene
I et brev til EU oppfordrer USAs utenriksminister Hillary Clinton på det sterkeste til å droppe planene.
– Om ikke EU viser vilje til dette, vil bli nødt til å treffe de nødvendige mottiltak, skriver Clinton i brevet som ble sendt til flere EU-kommissærer, ifølge Financial Times.
Norge er integrert i EUs kvotehandelssystem (ETS) gjennom EØS-avtalen. Derfor kommer ordningen, dersom den blir vedtatt, også til å gjelde for fly til og fra Norge.
– Historisk
Styreleder i Bellona Europa, Paal Frisvold, er svært fornøyd med EU-domstolens avgjørelse.
– EU har feid unna juridisk tvil om hvorvidt de kan håndheve kvotehandelssystemet overfor land utenfor Unionen. Dette er et historisk gjennombrudd, sier Frisvold til NTB.
– EUs marked er så stort at de andre landene bli nødt til å forholde seg til EUs regelverk, sier Frisvold, som legger til at striden nå trolig havner i Verdens handelsorganisasjon (WTO).
Han mener EU nå kan bruke sin politiske og økonomiske tyngde til å få andre regioner til å innføre klimatiltak.
Kinesiske tiltak
– Derfor er dette en fantastisk seier. Kina er nå i ferd med å utvikle sine egne klimatiltak for flytrafikken, for å hindre at pengene havner i EUs kasse, sier Frisvold.
Også Framtiden i våre hender hilser EU-dommen velkommen.
– Luftfarten har altfor lenge fått slippe å betale for klimautslippene sine. Derfor er det veldig gledelig at de amerikanske flyselskapene ikke vant gjennom med angrepet sitt på EUs kvotesystem, sier leder i Framtiden i våre hender, Arild Hermstad.