OVERSIKT NYHETER SPORT MUSIKK UNDERHOLDNING FILM LITTERATUR MAT BARN UPUNKT
NRK Toppbanner undervisning 516x50x64

Her er du: NRK > Undervisning

Oppdatert 20.02.2004 12:30

AKTUELLE SERIER

banner vingeslag 100 blått hovedside
Vikingbyen ved Viksfjorden
Banner DDT 100
 

Eirik – grafisk designer

Publisert 12.10.2001 10:20 - Oppdatert 12.10.2001 14:55

Eirik ville bli grafisk designer før han egentlig visste hva det var!
Som elev i 5. klasse var han mer opptatt av hvordan særoppgaven så ut enn hva den inneholdt. Siden har han bare fortsatt med å fintenke på selve formen. Det er blitt yrket hans.



Varierte oppgaver

Eirik Seu Stokkmo har fire års utdanning i design fra Milano i Italia. I tillegg til å fotografere og skape musikk på Mac-en sin, har han arbeidet med mange ulike prosjekter innen design og reklame. Han har også illustrert barnebøker, produktkataloger, bokomslag og platecover.

Eirik har laget totalprofilen for en klesbutikk. Det betyr at han har bestemt formen og utseende på alt fra logoer til visittkort, prislapper, handleposer og merkelapper. For dette arbeidet vant han utmerkelsen "Sølvblyanten".
I studietiden i Milano laget Eirik animasjonsvignetter for musikkanalen MTV. Da han omsider kom hjem til Oslo, fikk han tilbud om jobb i Oslo-byrået Virtual Garden.


Hektisk hverdag

Hverdagen i et slikt byrå er hektisk. Datamaskinen er Eiriks viktigste arbeidsredskap. Han henter ideer og inspirasjon fra filmer, magasiner, musikk og andre designeres arbeid. Arbeidsdagene blir lange.
Kundene er store og tunge og vet hva de vil ha for pengene. Møter med kolleger og kunder styrer Eiriks hverdag. Eirik må fortsette å være like kreativ, selv om det er hektisk og selv om det er et sterkt kommersielt press i denne bransjen. Til gjengjeld får han arbeide med noen av de mest spennende og krevende kundene i markedet. Han skal levere ideer til bedrifter som har de høyeste reklamebudsjettene. Disse bedriftene har klare forventninger til hvordan de ønsker å framstå.

En av Eiriks oppgaver kan være å få oppdragsgiverne til å se nye sider ved seg selv og sine produkter gjennom de ideene han legger fram.
Mange og lange timer i et kreativt miljø med stort tidspress ligger foran Eirik i denne jobben. Han vet at det kan bli et tøft løp å gjennomføre i lengden, men sier at det er dette yrket han vil ha.

SE OGSÅ:
  • Drømmejobben – medieyrker som påvirker hverdagen vår Om programserien
  • Reidar -innspillingsleder Om program 2
  • Rakel - informasjonsmedarbeider Om program 3


  •  
     
    SØK

    Banner bangla 140
    SENDINGENE

    KONTAKT

    10 SISTE UNDERVISNING
    20.02.2004 12:30
    Sidene oppdateres ikke
    08.05.2002 09:10
    Hva er dette?
    08.05.2002 09:09
    Amuletter?
    08.05.2002 09:09
    Smykker?
    08.05.2002 09:08
    Mynter?
    06.05.2002 09:24
    Mer enn en markedsplass.

    Copyright NRK © 2001   -  Telefon: 815 65 900  -   E-post: info@nrk.no   -   03.01.2009 16:06