| | VERDEN I FARGER NRK1 21. februar 12.35 Farger i billedkunsten Publisert 03.10.2001 10:35 Å male er å fordele pigmenter på en gjenstand. Kunstneren fordeler dem ut fra erfaring, kunnskap og intuisjon. Ved hjelp av lyset kan vi se fargene i maleriet.
Når lyset treffer pigmentene, reflekteres det og oppfattes av øyet. Vi kan se fargene som kunstneren har valgt å male med.
Ittens fargelæreKunnskap om fargenes lovmessighet har fått vitenskapsmenn og kunstnere til å arbeide med fargelære. En av dem var den anerkjente tyske kunstneren og kunstpedagogen Johannes Itten. Han laget sin fargesirkel i 1961.
Johannes Itten
FargesirkelenEn trekant er tegnet i en sirkel. Her ligger de tre såkalte primærfargene: Gult, rødt og blått. Det er de fargene som vi ikke kan lage ved å blande andre farger. Utenfor disse males de sekundære fargene. De kommer fram når primærfargene blandes to og to. Oransje er blandet av gult og rødt. Fiolett av rødt og blått. Og grønt får vi når gult og blått blandes. Ytterst ligger selve sirkelen som inneholder alle seks fargene, de tre primærfargene og de tre sekundære fargene. Men sirkelen har flere farger, de såkalte tertiærfargene. De blir dannet ved å blande en primærfarge og en sekundærfarge.
Ittens fargesirkel
Altertavlen i BoeslundeSkiftende historiske perioder har sine kjennetegn. Mange altertavler fra middelalderen er godt bevart takket være stor håndverksmessig dyktighet. De har gjerne en fargeskala som består av gull sammen med en klar rød og en klar blå farge.
Denne tofløyede altertavlen er fra Boeslunde kirke på Sjælland. Den er fra omkring 1425. Tavlen er et godt eksempel både på motiv og farger fra denne perioden. Den viser Marias bebudelse, Jesu lidelseshistorie, de tolv apostlene og scener fra Marias liv.
Å narre øyetDette maleriet er av den flamske maleren Cornelis Gijsbrechts fra 1670. Maleriet er et såkalt trompe l`oeil. Dette er et fransk uttrykk som betyr å narre øyet. Dvs. å få oss til å tro at det er virkeligheten vi ser. Dette er en tradisjon i kunsten som kalles "trompe l'oeil", et fransk uttrykk som betyr å narre eller lure øyet. Gjenstander gjengis så naturlig som overhodet mulig og med en illusjon av dybde som ikke noe foto helt kan gi deg.
Trompe l'oeil
Det subjektive får plass i kunstenDette er impresjonisten Camille Pissarros maleri "Utsikt over Pont Neuf". Den franske impresjonismen dukket opp omkring 1860-årene. Billedkunstnernes oppfatning av verden endret seg. Det subjektive og spontane fikk innpass. Ved å studere sollysets endringer i naturen og de atmosfæriske stemningene i landskapet kom impresjonistene fram til nye fargeholdninger og fargetoner. Og det ble brukt i maleriets utforming.
Claude Monet - early works
Camille Pissarro
Utsikt over Pont Neuf
-----------------------------------------------------------------------
Ansvarlig for nettsidene til denne serien er Egil Eikvil egil.eikvil@nrk.no
| |
|