niveanatt_3.jpg

10 siste saker:

  Alpha Dog (5)
  The Fountain (5)
  Inga tårar (2)
  Fiji Drive nr. 2 – festens hemmelighet (3)
  Music and lyrics (4)
  Norbit (1)
  Talladega Nights (DVD) (4)
  Blodsbånd (4)
  Dreamgirls (3)
  USA mot Al-Arian (4)



Andre nyhetsbrev fra NRK.no Mer informasjon om nyhetsbrevet

SØK (I HELE NRK):



  UPUNKT*

3/4: Bomber under bordet 
Fingrene til lyddesigner Arne Barca danser over miksebordet i hørespillstudio. Inne foran mikrofonen står en lurvete samling herremenn i militærjakker og skriker til hverandre. Bård Tufte Johansen leder MP-troppen som har fått ansvaret for å spore opp helten og heltinnen. Tufte Johansen er sint. Ting går ikke hans vei. Jon Øigarden og Rebecka Hemse slapp unna. Samtidig er amerikanske styrker på full fart mot landets storbyer.

Tufte Johansen leser i studio.
Alfred Hitchcock sa en gang at det ikke er spesielt spennende å se to menn sitte ved et bord og snakke hverdagslig sammen. Hvis vi derimot først ser et bilde av bomben som er festet under bordet, hvordan klokken på den teller ned, da er plutselig situasjonen ladet til bristepunktet, og vi følger samtalen mellom dem med skarpslipt oppmerksomhet.

Skal skrus fast til stolen

Radioteatrets utfordring er å skape bomber under bordplaten, slik at lytteren skrus fast til stolen og er nødt til å få med seg slutten. I Niveanatt knytter spenningen seg til om helten og heltinnen kommer til å greie å stoppe det storpolitiske spillet og redde Norge. Her males det med bred pensel. Samtidig skal lydene og universet som skapes være presise. Hvis ikke heisdøren i den europeiske ambassaden i Oslo skaper bildet av en heisdør i sinnet ditt, tror du ikke lenger på illusjonen og mister interessen.

Deilig heis

Gustav Falck og Sofia Lindeblad faller...
Arne Barca sampler. Han tar lyder fra andre situasjoner og setter dem sammen til å tjene Radioteatrets scenebilder. Lyden av heisen i den europeiske ambassaden er stjålet fra et dataspill, deretter forvrengt og satt sammen med smellet fra Rebecka Hemses maskinpistol da hun mistet den i gulvet under et av opptakene. Ambassaden kunne ha hatt en helt vanlig heis, men denne har fått en deilig, futuristisk lyd. Den høres dyr ut. Det høres ut som en heis du kunne tenke deg å kjøre opp og ned i, bare for å nyte lyden av dørene og fornemmelsen av at gulvet forsvinner under deg.

Mer soldater

Dermed oppstår noe nytt. Noe som forhåpentligvis bidrar til å gi deg Niveanatt-følelsen, slik Arne Barca sammen med regissør Steinar Berthelsen jobber den frem bit for bit. Det krever konsentrasjon og fokus. I kontrollrommet lyttes det intenst til hver nyanse i replikkene mellom Tufte Johansen og hans korporaler. Fikk vi det vi skulle ha? Ble det riktig? Nei, det er for få soldater i bildet. Vi må ha mer lyd. Dramatikeren og inspisienten blir sendt inn for å være støveltramp, barske svar på ordre og rasling i våpen.

Det usynlige teater

Oslo angripes i Niveanatt.
I sin jubileumbok, kaller Radioteatret seg "det usynlige teater". Emblemet har en sår dobbeltbunn. Arne Barca og Steinar Berthelsen er blant dem som har bidratt til å gjøre Radioteatret synlig, ikke minst gjennom den prisbelønte innspillingen av Peer Gynt. Oppsetningen er nå tilgjengelig på CD og bør inngå i et hvert møblert hjems platesamling. Trykk på play, sett deg i godstolen og slukk lyset. La deg forføre av bombene under bordet, av Ibsens rabiate dikterkunst, gleden ved å juge, og hvordan lekre lydbilder knyttet til Peers ulike stemninger glir over i Åsmund Feidjes musikk og limer seg fast i sinnet. Det er radioteater på sitt beste!

Neste: De gode og de onde.

Forfatter Christopher Grøndahl
Tilrettelagt for nett av Tor-Erling T. Ruud, Upunkt



 Tanker
  4/4: De gode og de onde (07.12.2001)
  2/4: Oppmerksomhet (26.11.2001)
  1/4: Gjentakelse (19.11.2001)


 Copyright NRK © 2001 - Telefon: 815 65 900 - E-post: upunkt@nrk.no -