– Det jeg er redd for er at de som er i ferd med å kjøpe seg en elbil ombestemmer seg. Hvis man ødelegger de gode incitamentene som har vært, er man med på å gjøre det vanskeligere for mange familier å få seg en elbil, sier Eivind Falk.
Vi treffer han på en av Lillehammers ladestasjoner, rett ved siden av en trafikkert E6. Lederen i Mjøsen og omegn elbilforening er opprørt.
– Dette vil utsette det grønne skiftet kraftig i vår region, der elbilandelen er lavest i landet etter Finnmark.
- SE VIDEO: Folkeopplysningen – kort fortalt: Elbil
Vanskelig sak
Det er fylkesrådmannen i Oppland som har kommet med forslaget om at også elbiler bør betale for seg i bomstasjonene opp gjennom Gudbrandsdalen.
Men da fylkesutvalget i Oppland behandlet saken i dag, spilte de ballen tilbake til nasjonale myndigheter. Politikerne mener premisset var en helhetlig utbygging av E6 gjennom Gudbrandsdalen, og at prosjektet må fullføres før det kan være aktuelt å endre bompengesatsene.
Dermed unngår de å ta stilling til om elbiler skal betale eller ikke. I denne omgang.
Neste uke skal Fylkestinget behandle saken.
En av årsakene til forslaget er at det kommer inn for lite bompenger til å betale for vegen, som ennå bare står halvferdig. Fylkesordfører Even Aleksander Hagen fra Arbeiderpartiet synes saken er vanskelig.
– Jeg er positiv til å ha virkemidler som får ned utslippene i trafikken, men når andelen elbiler øker må vi etter hvert også innføre bompenger for dem, sier Hagen.
Les også: Nå selges brukte elbiler med stort overskudd
La Oslo-folket betale
Innlandet er blant regionene i Norge med lavest andel elbiler, bare 2,6 % mot et landsgjennomsnitt på 7,7 %.
Flere må betale bompengeavgift etter at regjeringen åpnet for muligheten til å redusere godene elbileiere har hatt i flere år. I Hordaland, Rogaland, Oslo og i Troms er det allerede fatta vedtak om å innføre bompengebetaling. I Oslo må elbil-eiere betale fra og med 1. juni.
Dette liker fylkesordføreren i Oppland.
– Jeg tror mange er opptatt av at elbileiere også skal betale ned på veien vi kjører på etter hvert, men det er viktigere at man begynner med dette i Oslo der det er mange elbiler, sier Even Aleksander Hagen.
Kritiserer sine egne
Lederen i el-bilforeninga i Mjøsområdet, som også er en profilert Høyre-politiker på Lillehammer, retter en dårlig skjult kritikk mot egen regjering.
– At man åpner for at kommuner og fylkeskommuner kan ta halv pris i bom og ferge for elbiler, utnyttes noen steder. Det bremser det grønne skiftet og jeg mener dette er en stor bommert av regjeringen, sier Eivind Falk.
– Men bør ikke også elbileiere være med å betale for veier som de bruker?
– Jo, det tror jeg er helt riktig – på sikt! Men forslaget om bompenger på E6 nå er for mye og altfor tidlig.