Hopp til innhold

Vil selge bygda på TV

Kommuner i Nord-Gudbrandsdal vil kjøpe reklameplass på TV i kampen om nye innbyggere. Kanskje noen lar seg friste av vakre bilder fra Jotunheimen?

Jotunheimen
Foto: NRK

Den påtenkte reklamefilmen skal vise det beste de seks kommunene i regionen har å by på, og målet er å få filmen på riksdekkende fjernsyn.

- Vi må tørre å tenke utradisjonelt, sier ordfører i Lom, Simen Bjørgen. Han ønsker at regionen skal bli den første i landet som bruker TV-reklame som virkemiddel for å trekke til seg nye innbyggere.

Nord-Gudbrandsdal består av kommunene Skjåk, Lom, Vågå, Sel, Dovre og Lesja.  

Ordføreren er initiativtager til prosjektet, og sier det er viktig å snu den negative befolkningsutviklingen som har preget regionen de siste tjue åra.

- Vi kan ikke sitte passive og se på at dette skjer, sier han.

Det koster å kjøpe reklameplass på TV, men ordføreren er sikker på at det er verdt hver krone. Men det må nok mer til enn en reklamefilm på TV for å få folk til å flytte til regionen, tror ordføreren.

- Det er viktig at vi tar i mot våre innbyggere på en god måte, og at vi har noe å tilby dem som kommer hit, sier ordføreren.