Oppland Fremskrittsparti frykter at en ny firefelts riksvei 4 mellom Gjøvik og Biri aldri vil bli prioritert i Nasjonal Transportplan.
- Les også:
– Ingen garantier i transportplanen
– Ofte blir prosjekter i Nasjonal Transportplan skjøvet ut i tid og prioriteringene kan bli endret. Hvis vi får veien inn i porteføljen til utbyggingsselskapet Nye Veier AS, vet vi at den blir bygget, sier Harald Eivind Bakke, leder i Oppland Frp.
Han vil nå legge dette fram for Frps stortingsgruppe i håp om at de tar saken videre til regjeringen.
Tor Andre Johnsen, som er stortingsrepresentant for Frp i Hedmark, er villig til å legge Nasjonal transportplan til side.
– Min erfaring gjennom 16 år i fylkestinget i Hedmark er at det er en tøff kamp å få prioritert utbygging selv om de er lagt inn i Nasjonal transportplan. Utbyggingsselskapet Nye veier tenker mer langsiktig og framtidsrettet, ikke stykkevis og delt som vi har mange eksempler på fra tidligere veiutbygginger, sier Johnsen.
– Må prioritere
Regiondirektør i NHO Innlandet, Åge Skinstad, ønsker seg gode veier i både Hedmark og Oppland, men mener det er viktig at prosessen foregår i riktig rekkefølge.
- Les også:
– Det er viktig å holde fast ved det vi har prioritert i Nasjonal transportplan. Hvis prioriteringene våre virker uklare, går pengene bare til andre regioner som har en klar plan, sier Skinstad.
I utbyggingsselskapet Nye veier AS som skal stå for utbyggingen av E6 fra Kolomoen til Moelv, tar de innspillet til Frp i Oppland til etterretning,
– Men uansett er det politikerne og regjeringen som bestemmer hvilke prosjekter som skal være i NyeVeier sin gjeldende utbyggingsportefølge. Nyeveier får sine oppdrag fra regjeringen, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør E6 Mjøsregionen i Nye Veier.