Raumabanen, som går mellom Dombås og Åndalsnes, har vært stengt siden fredag på grunn av flommen. Tirsdag morgen åpnet den for trafikk igjen. Det er fortsatt usikkert når Dovrebanen vil åpne igjen.
– Akkurat her har vi hatt ei elv som har kommet ned fra Dalsida. Den har dratt med seg mye fyllmasse, tatt et nytt far og gravd ut fundamentet.
Anders Nicolaysen, faglig leder i Jernbaneverket er ute på befaring på Otta. Selv om vannet stort sett har trukket seg tilbake fra jernbanegangene må mye gjøres før togtrafikken kan begynne å gå som vanlig.
– Det vi holder på med nå er midlertidige reparasjoner så vi kan komme fram med maskinene våre, sier han.
Ingen klare prognoser
Mandag kveld kommer et pukktog opp til Gudbrandsdalen. Det er mellom 30 og 35 punkter på linja som må repareres mellom Lillehammer og Dombås. Ved Ringebu og på Fryasletta står vannet fortsatt nært opptil jernbanen og det vannet må bort før Jernbaneverket får kontrollert fundamentet.
– Vi har ingen klare prognoser på når banen kan åpnes for trafikk. Vi skal ha et statusmøte i kveld og hvis vannet går ytterligere ned kan vi kanskje si noe om hvor lang tid dette vil ta i løpet av tirsdagen, sier Nicolaisen.
(Saken fortsetter under bildet)
Enorme konsekvenser
Den viktigste togforbindelsen mellom Oslo og Trondheim kan dermed forbli stengt på ubestemt tid. Daglig kjører det 12 passasjertog på denne strekningen, i tillegg til godstog.
– Alt vårt tilgjengelige mannskap er ute. I tillegg har vi engasjert flere lokale entrepenører som har bidratt til reparasjonsarbeidet.
De foreløpig siste togene gikk på Dovrebanen fredag formiddag. NSB opplyser mandag ettermiddag at det er satt inn buss for tog på den stengte strekningen.
– Jeg har aldri sett noe lignende. Under flommen i 1995 var det de sørlige delene var dalen som var hardest rammet, så dette er veldig spesielt, sier NIcolaysen.