Hopp til innhold

Utlandet elsker bukkehorn

Bukkehorn og andre urnorske instrumenter erobrer verden. Via utenlandsk film og tv har lyden av disse instrumentene nådd millioner av mennesker.

Bukkehorn erobrer verden
Foto: Torunn Myhre / NRK

Hun får eposter fra hele verden som lurer på hva dette merkelige instrumentet er for noe.

Det er rene Askepotthistorien hvordan Sissel Morken Gullord fra Biri en dag fikk en henvendelse fra Hollywood. De musikkansvarlige i Disneys kassasuksess «Frost» ville ha henne til å spille bukkehorn i filmen. Og slik ble det.

«Jeg tror utlendingene hører den norske naturen i de gamle instrumentene våre»

Sissel Morken Gullord

Oppdaget til vikingserie

Bukkehorn er også Einar Kvitrafn Selvik sitt instrument. Men han og de andre i gruppen Wardruna behersker også kraviklyre, tagelharpe og beinfløyte. Instrumenter du har hørt dersom du følger med på History Channels suksess-serie Vikings.

Da jeg hørte om serien tenkte jeg at den vil jeg lage musikk til. Men jeg klarte aldri å få kontakt med de ansvarlige, sier Selvik.

Einar Kvitrafn Selvik
Foto: WARDRUNA.COM

Men de britiske produsentene hadde merket seg Wardruna, og kontakten kom. De startet med å lisensiere noen låter til første seong. I sesong tre har Einar Selvik et mye større ansvar for både musikk og andre lydeffekter.

– Jeg spiller til og med en liten rolle i sesong tre, smiler han fornøyd.

– Ingen stor rolle, men en sekvens hvor jeg synger og spiller på kraviklyre. Det er stort å få vist fram det eldste strykeinstrumentet vi har for all verdens tv-seere, sier han.

– Noe for norske regissører

Jeg tror utlendingene hører den norske naturen i disse gamle instrumentene våre.

Det gir Sissel Morken Gullord som en forklaring på hvorfor utlendingene er så ivrige på denne unike lyden.

Det er som en liten tidsreise bare å ta en strøk med buen over flere av disse instrumentene.

Mitt hjerte alltid vanker fra Biri kirke

– Verden har fortsått at dette er helt unikt, og det er på tide vi også henter det fram i lyset, mener Selvik.

Han får støtte av Halldor Krogh som underviser i filmmusikk på Høgskolen i Lilehammer.

– Det er pussig at vår kraftige flotte musikktradisjon etterspørres mer av utenlandske regissører enn her hjemme, sier han.

Han håper at flere vil oppdage denne helt spesielle nordiske «sounden».

– Slik det er nå kikker utlendingene hit for å finne noe helt spesielt, mens vi heller kikker andre veien etter det trygge «hollywoodske», sier Krogh.