Hopp til innhold

Ufiltrert innblikk i hverdagen

VANG I VALDRES (NRK): Gjennom sosiale medier gir Line Svien følgerne mulighet til å følge den uforutsigbare hverdagen på et småbruk på bygda.

Line Svien

Hønene på garden har fått eget hus, med rosa dør og egen logo. Line Svien vokste opp i storbyen, men kunne ikke drømme om å bytte ut gardslivet i Vang med et liv i asfaltjungelen.

Foto: Silje Josten Lien / NRK

– Det er nesten som en egen heiagjeng!

Line Svien omkranses av brune bygninger på gardstunet på Sveiji, der hønene og hanen Lars spankulerer rundt, akkompagnert av brekende lam og to selskapssjuke minigriser. I bakgrunnen hopper en kaninfamilie ut og inn den rosa døra til huset sitt.

Kun positiv respons

– Da vi starta opp for fire år siden, var ingen av oss på sosiale medier, så det var egentlig ganske skummelt! Latteren triller ut av fjøsdøra.

Hanen Lars

Hanen Lars er Instagram-kjendis, i alle fall på garden.

Foto: Silje Josten Lien / NRK

Målet var å starte opp en egen merkevare og selge egne produkter. Line og mannen Kjell Gudmund driver, i tillegg til fulltidsjobber utenom, firmaet Tyinlam sammen.

Følgerne har fått ta del i oppturer og nedturer på garden, blitt kjent med små og store dyr og tar del i gardslivet året gjennom. Responsen har vært udelt positiv.

– Jeg har bare fått hyggelige tilbakemeldinger. Det kan jo hende at noen ikke liker det, men da har de holdt det for seg sjøl. Det er også viktig å ikke sette noe «verdensmester-stempel» på seg sjøl, da tråkker man heller ikke på andre, sier Line.

– Økt forståelse hos forbruker

Økt interesse for mat generelt i befolkninga er med på å øke interessen for hvor maten kommer fra og hvem som produserer den, tror rådgiver Guro Breck i Hedmark bondelag.

Guro Breck

Rådgiver Guro Breck i Hedmark bondelag tror mange bønder vil vise fram næringa si.

Foto: Privat

– Bønder er som folk flest; noen syns sosiale medier er supert, mens andre kanskje vegrer seg mer. Men stadig flere ser det som en mulighet til å vise hva de driver med og fremme næringa de er stolte av. Det skaper også økt forståelse hos forbrukeren.

– Landbruket er visuelt sett egnet til å vises fram, med levende dyr, kulturlandskap og lignende. Det er lettere enn næringer som i hovedsak er basert bak en kontorpult, sier Breck.

Nylig kunne seerne følge hverdagen til mjølkekyrne på Ulberg gard i Sør-Fron døgnet rundt i #NRKfjos. Engasjementet var stort, både i kommentarfeltet og i sosiale medier som Twitter og Instagram.

Følgere på besøk

Mange av følgerne har også vært innom garden på besøk. Line tror det inntrykket de har av garden gjør terskelen for å spørre litt lavere.

– Jeg prøver å vise arbeidet bak det vi driver med, slik at folk ser hva som faktisk skal til. Innimellom må man være et menneske og berøre ting, uten å gjøre noe stort ut av det.

På tunet springer Babe og Benjamin snøftende rundt innenfor gjerdet, de to selskapssjuke minigrisene er det ferskeste tilskuddet til familien, også disse Lines sitt påfunn. Hun elsker dyr og har mange ideer på blokka, men først må hun finne ut av hvor lamaene som snart flytter til gards skal bo hen.

Sau på Sveji gard

Lammene er nede igjen fra fjellet og skal veies. Tyinlam har som mål å ha 130 vinterfora sauer på garden.

Foto: Silje Josten Lien / NRK