Statens vegvesen har intensivert kontrollen av tungtransport som kommer til Norge fra Sverige. I en grensekontroll på Magnormoen ved svenskegrensa, fikk halvparten av de kontrollerte kjøretøyene kjøreforbud.
Vogntogene er gjerne ikke rustet for å takle norske kjøreforhold. Sjåførene må da gå til anskaffelse av bedre dekk og sørge for å ha kjettinger i beredskap før de får lov til å kjøre videre.
Dette har åpnet for en ny inntektskilde som flere lokale firmaer i Glåmdals-distriktet har kastet seg på.
– Storkontrollene er noe vi merker godt. Vogntogene som har fått dispensasjon til å kjøre til oss for å kjøpe kjetting, står her fra tidlig om morgenen, sier Knut Arne Lilleseth i Lilleseth Kjetting på Skarnes.
- Les også: Halvparten fikk kjøreforbud
- Les også: Fikk sparken etter villmannskjøring med lastebil
God butikk på grensa
Lilleseth er daglig leder i familiebedriften som har vokst til å bli landets største leverandør av kjetting til tungtransport. En del av vogntogene som stoppes på grensa, får ikke lov til å kjøre til forhandlere som Lilleseth for å oppgradere bilen. Da må de kjøpe ny utrustning på stedet, og dette har blitt god butikk.
– Vi samarbeider med forskjellige firmaer på grenseovergangene der de store kontrollene skjer. Dette er en god inntektskilde for oss, sier han til NRK.
Utenlandske vogntog som får trøbbel med norske vinterforhold har etter hvert blitt et velkjent fenomen i store deler av landet. Vegvesenet har i år fått bevilget fem millioner kroner til en storoffensiv for å luke ut kjøretøy som potensielt kan skape problemer.
I fjor ble 5100 vogntog kontrollert, og i år vil tallet bli enda høyere. Statssekretær Bård Hoksrud i samferdselsdepartementet lovte nylig at flere millioner skulle øremerkes til kontroll av vogntog.
– Byttet åtte hjul på samme bil
Offensiven fra Vegvesenet har allerede hatt en tydelig effekt. Hos dekkselskapet Vianor på Kongsvinger vokser haugen med kasserte dekk etter hvert som kontrollene intensiveres.
– I enkelte tilfeller har vi måttet bytte så mange som åtte hjul på et vogntog. Vi har vanlig fortjeneste på dekkene vi selger, og merker at kravene om fem millimeter mønsterdybde gjør at flere blir stoppet, sier daglig leder Ivar Sollien til NRK.
Vogntogene risikerer bøter, kjøreforbud eller anmeldelse om de bryter lovverket. Ifølge statistikk fra Statens vegvesen er det en høy andel europeiske, og spesielt østeuropeiske vogntog som får beskjed om å handle dekk eller annet utstyr før de får kjøre videre.
Se video fra kontroll