Hopp til innhold

Teater Innlandet vant Heddaprisen for beste barneforestilling

Barneforestillingen «Karons sandkasse» handler om det å være et barn og miste et søsken. – Det er en forestilling som er spesiell på mange nivåer, sier teatersjefen.

Bilde fra forestillingen "Karons Sandkasse" ved Teater Innlandet.
Foto: Erika Hebbert

Teatersjef i Teater Innlandet, Thorleif Linhave Bamle, hadde en god følelse i magen foran utdelingen. Forestillingen har en spesiell bakgrunnshistorie og han opplever at den har gjort stort inntrykk på folk.

– Men det er en stor, gledelig beskjed å få, uten tvil. Kjempestolt, sier han kort tid etter at de mottok prisen i Oslo søndag kveld.

Han gir alle som jobber i, og med, Teater Innlandet æren for prisen.

– Denne prisen er en solid og fortjent honnør til alle som jobber på teateret, som daglig jobber fram alle våre produksjoner med hjertet utapå skjorta, sier teatersjefen.

Thorleif Linhave Bamle

STOLT: Teatersjef i Teater Innlandet, Thorleif Linhave Bamle, er stolt og glad over at barneforestillingen deres vant Heddaprisen.

Foto: Simon Elias Bogen / NRK

Om døden

Det er Torkil Sandsund som har regi på forestillingen. Historien i «Karons sandkasse» springer ut fra familien Sandsund Lie sitt tap av en sønn og en bror, og av teatersjefens egen datters tap av sin mor.

De fant sammen og laget teater av sine historier og opplevelser.

– Vi lar barn snakke om og bearbeide det eneste sikre i livet, som er døden, sier Thorleif Linhave Bamle.

Fortalt gjennom barnas eget språk er forestillingen en hyllest til barns evne til lek og fantasi i møte med det aller vanskeligste.

Les også: «Et nødvendig og svært modig stykke barneteater»

Bilde fra forestillingen "Karons Sandkasse" ved Teater Innlandet.
Bilde fra forestillingen "Karons Sandkasse" ved Teater Innlandet.

Stor anerkjennelse

Heddaprisen deles ut årlig for fremragende prestasjoner innen norsk scenekunst og er en stor anerkjennelse for den som får den.

– Det betyr jo det vi hele tiden har visst, at det beste av norsk teaterkunst også skapes i Innlandet, sier Linhave Bamle.

Så ser han det også som en anerkjennelse av at det å fortelle en historie som virkelig betyr noe for de nære tingene og hver enkelt av oss, også har en verdi og en plass på en scene.

Heddajuryens begrunnelse:

Mange av de siste sesongenes forestillinger for barn har insistert på det barnlige som omdreiningspunkt: At det lekende – og dermed kroppslige, alvorlige, sensitive og uregjerlige – får stå sentralt.
Hos årets vinner skaper det surrealistiske og lekende et scenisk univers som oppleves både kakofonisk og klart på samme tid. Gjennom en solid tekst og regi, et sterkt skuespillerlag, en mangslungen scenografi og et suggererende lys- og lydbilde, skapes en forestilling som lar oss som publikum ubesværet ta del i noe av det mørkeste vi kan forestille oss.
Blant myrull, sand, blomster, klovner, strutteskjørt, sykesenger og stjerner oppstår en fortelling som beveger seg både utover og innover, i det metafysiske og det jordiske på samme tid.
Forestillinga er noe langt mer enn teater som samtale, eller som trøst. Den lar oss se både gleden og det grusomme i hvitøyet, i et raffinert og befriende formspråk.

To nominerte

Heddaprisene ble delt ut søndag kveld under en festforestilling i Det Norske Teatret.

Teater Innlandet var sterkt representert og var nominert i to kategorier.

Julie Bjørnebye var nominert til prisen for beste kvinnelige skuespiller/hovedrolle for rollen som Maja i nettopp Karons sandkasse. Hun vant ikke, men Teater Innlandet er svært stolte og sier nominasjonen var en seier i seg selv.

Se alle årets prisvinnere her:

Flere saker fra Innlandet