Kollektivtransportforbundet har regnet ut at bransjen på landsbasis ligger an til et inntektstap på 4,7 milliarder kroner på skoleskyss og ordinær trafikk hvis smitteverntiltakene varer ut året.
Ikke nok busser
Nå som alle skal på skolen igjen, sliter de som drifter skoleskyssen når de fortsatt må ha avstand mellom elevene på bussen.
– Vi har ikke kapasitet til å ta med alle når vi ikke får lov til å fylle bussene. Det finnes ikke nok materiell i markedet, vi kan ikke kjøpe flere busser. Vi har heller ikke kapasitet til å organisere det med 450 skoler å betjene.
Det sier fylkesdirektør mobilitet og kollektiv i Vestland fylkeskommune, Håkon Rasmussen.
I Innlandet har Innlandstrafikk brukt 170 millioner kroner ekstra på å tilpasse seg smittevernreglene og gi skoleskyss til de som har krav på det. Likevel har det vært problemer med å få alle elevene til skolen.
Står igjen på holdeplassen
På Glommasvingen skole i Sør-Odal har 500 av skolens 900 elever krav på daglig skoleskyss.
– Elever har blitt stående på bussholdeplassen når bussen har blitt full, og lærere har måttet vente med undervisningen til neste buss har fått tatt sin runde og hentet flere.
Det sier Denis Aggry, kommunalsjef for oppvekst og kultur i Sør-Odal.
Seksjonssjef for kollektiv transport i Innlandstrafikk, Lars Baukhol, sier det er vanskelig å få tak i nok busser og sjåfører til morgenen og ettermiddagen, når skoleungene skal til og fra.
– Heldigvis har foreldre stilt opp og kjørt der det har vært problemer. Mange sykler og går, men det er en grunn til at de har skoleskyss, så vi synes det er viktig at vi jobber tett sammen med kommunene for å løse dette, sier Baukhol.
Krisepakker
Krisepakke 3 fra regjeringen kom før helga, med 600 millioner kroner til kollektivtrafikken. Sammen med det som tidligere er foreslått fra regjeringen i revidert nasjonalbudsjett blir det 2,1 milliarder, ifølge Kollektivtrafikkforeningen.
Det ble også bevilget en milliard fra Stortinget i mars.
– Det er veldig bra. Kollektivtrafikken har en viktig funksjon i samfunnet. Det som bevilges er ikke nok, men det avhenger av smitteverntiltakene framover, hvor stort gapet blir, sier daglig leder i Kollektivtrafikkforeningen, Olov Grøtting.
Per nå mener foreningen at det ligger an til et gap mellom kompensasjon og økte kostnader/inntektstap på 2,6 milliarder kroner, hvis avstandstiltakene opprettholdes ut året.
– Da trenger bransjen mer penger. Hvis ikke må de sette i verk sterke tiltak utover høsten, sier Olov Grøtting.
Bussruter kan bli lagt ned
Innlandstrafikk må vurdere å legge ned ordinære bussruter for å spare penger.
– Vi må kanskje redusere det tilbudet til høsten og bruke pengene på å kjøre den lovpålagte skoleskyssen, sier Lars Baukhol.
Han sier det er særdeles utfordrende. De har 600 busser i dag, men hvis de skal ha 40 prosent flere, for å dekke opp avstandsreglene, så er det mest sannsynlig ikke nok busser i Innlandet.
Les også: