Skreiamannen som tok livet av kona si i slutten av september tok sjøl kontakt med sjukehuset for å få hjelp, men ble sendt hjem. Samme natt drepte han kona si.
- Les:
- Les:
– Det er skremmende at helsevesenet svikter når du trenger dem mest. Det virker som det har vært svikt på de mest sentrale oppgavene som helsevesenet har, sier bistandsadvokat for familien, Ida Helene Balke.
- Les:
Varsellampene burde blinket
Rapporten som Helsetilsynet la fram i dag viser at alt sviktet da Skreiamannen som tok livet av kona si i september kom for å få hjelp dagen før drapet. Allerede 7. september hadde familiefaren time ved Reinsvoll sjukehus. Denne ringte han og avlyste.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Allerede her burde varsellampene blinket, mener Helsetilsynet. Når mannen så kom tilbake på eget initiativ dagen før han hadde ny time ble han avvist. Fem minutters samtale med beskjed om å komme igjen dagen etter fikk fatale konsekvenser.
– Vår konklusjon i denne rapporten er at pasienten ikke har fått tilstrekkelig helsehjelp, sier fylkeslege Tarald Hetland.
Har ikke styring med rutiner
Han mener at Sykehuset Innlandet hverken har styring med eller kontroll av rutiner knyttet til akutthenvendelser. I rapporten står det at både faglig vurdering av pasienter og journalføring svikter.
(Artikkelen fortsetter under TV-reportasje)
Da pasienten kom til Reinsvoll for en samtale dagen før drapet skjedde så beskrives dette som en «undersøkelse» i journalnotatet uten at det ble gjort noen systematisk undersøkelse, skriver Helsetilsynet i rapporten.
«Det er fravær av metodikk, og ikke bruk av strukturert intervju eller skjemaer. (...) Det reflekteres ikke over at pasienten er henvist akutt til sykehuset eller grunnen for dette», skriver Helsetilsynet.
Ser alvorlig på saken
Tilsynet mener at pasienten ikke fikk fullt ut tilfredstillende forsvarlig helsetjenester fra Sykehuset Innlandet. De viser blant annet til at samtalene med pasienten var korte, og at bakgrunnen for pasientens symptomer ikke ble undersøkt.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
– Vi anser dette som alvorlig, men ser på det som et systemsvikt, sier fylkeslege Hetland.
– Hva synes du om at pasienter blir møtt på denne måten?
– Jeg synes det er for dårlig, sier Hetland.
Føler de er hørt
Bistandsadvokat for familien, Ida Helene Balke, sier de føler de er blitt hørt i Helsetilsynets rapport.
– De nærmest pårørende og som var midt opp i dette den dagen, de opplever at dette er en konstatering av deres opplevelse. Og er jo glade for at Helsetilsynet reagerer på samme måte som de gjorde den dagen, sier Balke.
Rapporten konkluderer med at behandlingstilbudet til pasienten ikke tilfredstiller kravene til forsvarlig spesialisthelsetjenester. Og at journalføringen ikke var i overenstemmelse med kravene i lov og forskrift.
Helsetilsynet krever nå at Sykehuset Innlandet rydder opp og har en plan klar i løpet av fire uker. Allerede i går signaliserte ledelsen av helseforetaket at tiltak er på gang.
- Les: