Hopp til innhold

Superintelligente Finn var håpløs på skolen

GJØVIK (NRK): Nå jobber 25-åringen for å bedre hverdagen for elever på Gjøvik.

Finn Bruhaug har en IQ på 160 og er medlem av klubber for superintelligente. Som liten ble han sett på som håpløs og 15 år gammel måtte barnevernet kobles inn. SFO-lederen på Gjøvik bruker nå evnene sine til å gjøre skolehverdagen for andre bedre enn det han opplevde sjøl.

AKTIVITETSSENTER: SFO-leder Finn Aaron Bruhaug vil gi elever ved Gjøvik skole et pusterom mens de er på skolen. Her er han og barna i det splitter nye aktivitetssenteret.

– Resultatet av IQ-testen ga meg svaret på hvorfor jeg alltid har følt meg så annerledes. Det ble en slags diagnose for meg sjøl, sier Finn Bruhaug.

Han har en IQ på 160, noe som er på nivå med Albert Einstein og Stephen Hawking, og ble en av de yngste medlemmene i Triple Nine Society i 2015. Foreningen har medlemmer som skårer 99,99 riktig på utvalgte IQ-tester.

I barne- og ungdomsskolen syntes Finn at undervisningen var utfordrende. Han forteller at han ikke hadde tillit til fakta som lærerne serverte, og at han fikk kjeft fordi han ikke fulgte med i timene.

Høy IQ gir høy status, mens ekstremt høy IQ lager mest vanskeligheter for et barn.

Finn Bruhaug

– Lesing og skriving var vanskelig og jeg sleit med tallsystemer i matematikk, forteller Finn.

Han klarte å regne ut riktige svar, men ikke å forklare hvordan han kom frem til det. Etterhvert ble gutten et slitsomt uromoment i klassen.

Høy intelligens skapte problemer i skolen

ELSKER JOBBEN: Finn Bruhaug kan ikke tenke seg noe bedre enn å lede skolefritidsordningen for barna på Gjøvik skole.

Foto: Ruth Barsten / NRK

Fotografisk hukommelse

Finn fullførte 10. klasse takket være evnen til å reprodusere alt han leser på ekstremt kort tid. Men på videregående utviklet tenåringen så store adferdsproblemer at han ble tatt hånd om av barnevernet. Finn ble utredet for ADHD, før en lærer hintet om at gutten var ekstremt begavet.

– Jeg begynte å lese fagbrevspensum dagen før eksamen, og fikk toppkarakter, sier Bruhaug.

Med fagbrev i barne- og ungdomsarbeid i lomma jobbet Finn som miljøarbeider i skolen. Han vant en grûnderkonkurranse, og tok patent på en vindustype han tjente mye penger på. 22 år gammel ble han SFO-leder ved Gjøvik skole.

Hør: NRK P2-intervju med to evnerike barn

Stemplet som elitister

Finn Bruhaug er ikke alene om å være såkalt evnerik. Ekteparet Ieva og Bjørn Fredriksen var med og startet nettverksforeningen Lykkelige barn i 2007 og jobber begge for nyetablerte Nasjonalt kompetansesenteret for evnerike barn. De har selv to såkalt evnerike barn, som har slitt på skolen og sosialt.

– Vi tror ikke barna våre er bedre enn andre, de er bare annerledes på en måte som gjør hverdagen deres vanskelig, sier Bjørn Fredriksen

Bjørn E.P. Fredriksen i NKEB og Lykkelige barn

ØNSKER AKSEPT: Bjørn Fredriksen i Lykkelige barn og NKEB er far til to svært evnerike barn.

Foto: Privat

Evnerike barn resonnerer ofte mer voksent og kan bruke ironi fra tidlig alder. Dette misforstås lett, og barna kan oppfattes arrogante og slemme, ifølge Fredriksen.

Han håper samfunnet vil akseptere alle typer annerledeshet, også de med teoretiske evner.

Se P3.no/Dokumentar

Les også: Dropper NASA og Google – jakter «meninga med livet» 

Pliktfølelse

SFO-leder Finn Bruhaug erfarte at ekstrem høy IQ ikke ga status, men isteden skapte unødvending mye frustrasjon.

– Jeg vet jeg er født med en spesiell gave. Det føles noen ganger som en byrde, sier Finn.

Akkurat nå kan han ikke tenke seg noe bedre enn å lede skolefritidsordningen. Der vil han gjøre sitt til at elevene slipper en like frustrerende skolehverdag som han sjøl.

Se tv-reportasje:

Finn Aaron Bruhaug (25) er SFO-leder med en IQ på 160. Han vil skape en gladere skolehverdag for elever som sliter. Han på jobb og i lek elevene.

TENKER ANNERLEDES: Takket være mye egeninnsats med to kompiser på fritida og penger fra Sparebankstiftelsen, kunne SFO-lederen åpne et nytt Aktivitetssenter våren 2016.

Flere saker fra Innlandet