– Resultatet av IQ-testen ga meg svaret på hvorfor jeg alltid har følt meg så annerledes. Det ble en slags diagnose for meg sjøl, sier Finn Bruhaug.
Han har en IQ på 160, noe som er på nivå med Albert Einstein og Stephen Hawking, og ble en av de yngste medlemmene i Triple Nine Society i 2015. Foreningen har medlemmer som skårer 99,99 riktig på utvalgte IQ-tester.
I barne- og ungdomsskolen syntes Finn at undervisningen var utfordrende. Han forteller at han ikke hadde tillit til fakta som lærerne serverte, og at han fikk kjeft fordi han ikke fulgte med i timene.
– Lesing og skriving var vanskelig og jeg sleit med tallsystemer i matematikk, forteller Finn.
Han klarte å regne ut riktige svar, men ikke å forklare hvordan han kom frem til det. Etterhvert ble gutten et slitsomt uromoment i klassen.
Fotografisk hukommelse
Finn fullførte 10. klasse takket være evnen til å reprodusere alt han leser på ekstremt kort tid. Men på videregående utviklet tenåringen så store adferdsproblemer at han ble tatt hånd om av barnevernet. Finn ble utredet for ADHD, før en lærer hintet om at gutten var ekstremt begavet.
– Jeg begynte å lese fagbrevspensum dagen før eksamen, og fikk toppkarakter, sier Bruhaug.
Med fagbrev i barne- og ungdomsarbeid i lomma jobbet Finn som miljøarbeider i skolen. Han vant en grûnderkonkurranse, og tok patent på en vindustype han tjente mye penger på. 22 år gammel ble han SFO-leder ved Gjøvik skole.
Hør: NRK P2-intervju med to evnerike barn
Stemplet som elitister
Finn Bruhaug er ikke alene om å være såkalt evnerik. Ekteparet Ieva og Bjørn Fredriksen var med og startet nettverksforeningen Lykkelige barn i 2007 og jobber begge for nyetablerte Nasjonalt kompetansesenteret for evnerike barn. De har selv to såkalt evnerike barn, som har slitt på skolen og sosialt.
– Vi tror ikke barna våre er bedre enn andre, de er bare annerledes på en måte som gjør hverdagen deres vanskelig, sier Bjørn Fredriksen
Evnerike barn resonnerer ofte mer voksent og kan bruke ironi fra tidlig alder. Dette misforstås lett, og barna kan oppfattes arrogante og slemme, ifølge Fredriksen.
Han håper samfunnet vil akseptere alle typer annerledeshet, også de med teoretiske evner.
Les også:
Pliktfølelse
SFO-leder Finn Bruhaug erfarte at ekstrem høy IQ ikke ga status, men isteden skapte unødvending mye frustrasjon.
– Jeg vet jeg er født med en spesiell gave. Det føles noen ganger som en byrde, sier Finn.
Akkurat nå kan han ikke tenke seg noe bedre enn å lede skolefritidsordningen. Der vil han gjøre sitt til at elevene slipper en like frustrerende skolehverdag som han sjøl.
Se tv-reportasje: