Streik kan lamme bilproduksjonen

Dersom Hydro Aluminium Structures på Raufoss rammes av en streik fra midnatt, kan det få svært alvorlige konsekvenser for bilindustrien i Europa.

Hydro Aluminium Raufoss
Foto: Simon McComb/Hydro

De fleste bilmerkene er nemlig avhengige av deler som blir produsert på Raufoss.

Administerende direktør John Herberg sier streiken i løpet av få dager kan føre til at mesteparten av bilproduksjonen stopper opp.

Totalt vil 45 industribedrifter i hele Oppland og Hedmark bli rammet av en eventuell streik.

Nærmere 2500 ansatte vil gå fra arbeidsplassene sine i det store industrimiljøet på Raufoss dersom det blir streik fra midnatt.

Milliardomsetning

750 av dem er ansatt i Hydro Aluminium Structures AS. De produserer først og fremst støtfangersystemer for en milliard kroner i året til bilindustrien i Europa.

- Etter noen dager vil det bli dramatisk. Vi leverer til bilindustrien i Tyskland, Frankrike, England og Sverige og stort sett alle bilmerker, sier John Herberg.

Herberg tror en streik kan føre til så alvorlige konsekvenser langt utenfor landets grenser.

Hydro Aluminium Structures
Foto: Michael Heffernan/Hydro

- Et politisk problem

Han mener det hele kan bli et politisk problem for landet vårt.

- Bilindustrien er en stor aktor. Men sjøl en kortvarig streik vil kunne gi konsekvenser på sikt. Det har med vår troverdighet som leverandør å gjøre, sier Herberg.

Men det er ikke bare Raufoss og bilindustrien som vil bli rammet av en storstreik.

På landsbasis vil et meklingsbrudd i kveld føre 38.000 fagorganiserte i Fellesforbundet i mer enn 1000 bedrifter ut i streik. 20 av disse bedriftene ligger i Hedmark, 25 i Oppland.