Hopp til innhold

Fortsatt stengt på Dovrebanen

Skadene på Dovrebanen er ifølge Jernbaneverket mye større i år, enn etter flommen for to år siden.

Dovrebanen, Hundorp

En ny stikkrenne er på plass før fyllingen bygges på nytt.

Foto: Øystein Grue / Jernbaneverket

Nesten 50 større linjebrudd må repareres før Dovrebanen er klar for fri ferdsel igjen. Det skriver Jernbaneverket i en pressemelding.

– Vil ta tid

Jordras og flom på Østlandet satte flere steder en stopper for togtrafikken mellom Oslo og Trondheim forrige uke. Fortsatt vil det ta litt tid før togtrafikken på strekningen kan gå som før.

Ifølge Jernbaneverket er skadene i år verre enn de man så etter flommen for to år siden.

– Vi er godt i gang med arbeider på hele den 180 kilometer lange strekningen fra Lillehammer til Dombås, sier faglig leder for linjen på Dovrebanen, Anders Nicolaysen.

Mandag ettermiddag meldte Jernbaneverket at strekningen Moelv-Lillehammer var åpnet igjen, men bare to og en halv time seinere ble dette trukket tilbake. Årsaken var at det ble oppdaget nye ras og utglidninger.

Flere steder på Dovrebanen må det utføres mindre reparasjoner og endringer som følge av ras og store vannmasser.

Skader til 240 millioner

Store nedbørsmengder kombinert med snøsmelting i fjellet resulterte i en stor vårflom i forrige uke. Elver og bekker vokste seg store og mange steder gikk det jordras.

I Ringebu slapp familien Skjeggestad med skrekken, da et 50 meter bredt jordras tok med seg to av sauene deres, men stoppet før det traff huset.

Nå gjenstår opprydningsarbeidet for flomrammede i distriktet. Kvam i Gudbrandsdalen er et av de stedene som ble hardest rammet og på det meste var 250 personer evakuert fra husene sine. Mange av disse vil ikke kunne flytte tilbake til hjemmene sine.

Så langt er flomskadene beregnet til å koste 240 millioner kroner. Nå ønsker forsikringsbransjen en debatt rundt hvor folk skal få bo.

Flere saker fra Innlandet