De helt nødvendige brøytestikkene, som også skal hjelpe deg til å holde deg på vegen i uvær, har lenge enten vært av plast eller i bambus. Men nå vil vegvesenet prøve noe nytt.
– Vi ønsker å teste ut nye brøytestikker i norsk furu og dansk pil og sammenlikne med de vi har brukt hittil, sier sjefingeniør i Statens vegvesen Øystein Larsen.
Langs utvalgte vegstrekninger skal de nye brøytestikkene testes ut i vinter. Kjører du E6 over Dovre, E6 forbi Fauske eller riksveg 9 gjennom Setesdal, er du med på prøveprosjektet.
Vil ta hensyn til miljøet
De gamle stikkene har fungert godt. Men nå har det kommet nye typer på markedet og ifølge Larsen er de verdt å teste. Ikke minst på grunn av miljøet.
– Det er mye fokus på plastforurensing. Og det kan vi jo få når vi bruker plast og det kan bli liggende i vegkanten.
For plast har vist seg bedre enn bambus. De holder lenger, vises bedre under vanskelige forhold og er bedre til gjenbruk.
Larsen er spent på hvordan pil og furu klarer seg i vegkanten. Når prøveperioden er over skal de vurderes etter en rekke faktorer:
- Synlighet
- Hvor godt de tåler vær og vind
- Hvordan de tåler brøytebilen
– Godt tiltak
Forsøket blir ønsket hjertelig velkommen av blant annet WWF.
– Brøytestikker av plast er en skikkelig dårlig ide. Det er mange slike stikker som blir ødelagt og ender opp med å forsøple naturen hvert år. Det sier Fredrik Myhre som er marinbiolog og seniorrådgiver i WWF.
Han mener det må komme på plass regler som forbyr plastikk i brøytestikker.
– Verden trenger å bli plastsmart, og da må vi kutte plast der det ikke trengs. Brøytestikker er typisk et produkt som WWF mener ikke skal lages i plast, både fordi det finnes fullgode alternativer til plasten allerede og fordi brøytepinner altfor ofte blir ødelagt og kommer på avveie ut i naturen, sier han.
Han mener at brøytestikker i tre er en mye bedre løsning
– Og da må det selvsagt være trestikker som er hentet fra skog som er drevet på en miljømessig forsvarlig måte.