Hopp til innhold

Skal utrede elektrisitet på Solørbanen og Rørosbanen

En utredning av elektrifisering av Solørbanen og Rørosbanen ligger inne i første periode av Nasjonal Transportplan (NTP).

Tynset stasjon 2.12.07

Tynset stasjon er en av stoppestedene langs Rørosbanen, som nå kan bli elektrifisert.

Foto: Trond Steinbakken, Tynset

– Dette er en sak mange gode krefter i Hedmark Arbeiderparti har jobbet lenge med, sier fylkespartileder for Ap, Bente Elin Lilleøkseth.

Hun framhever særlig årsmøtevedtak de senere årene i Hedmark AP som viktige for fortgang i saken nå.

Både fylkesråd for samferdsel Anne Karin Torp Adolfsen og medlem av Stortingets transport og kommunikasjonskomite, Tone Merete Sønsterud, har engasjert seg sterkt i å få utredning av Solørbanen på plass i NTP.

Nasjonal transportplan, som er Regjeringens politiske strategi for transport, legges frem fredag 12. april, og gjelder for perioden fra 2014 til 2023.

Innspill fra skognæringa

I arbeidet med partiprogrammet som skal vedtas på landsmøtet nå i april, har særlig skognæringa i Hedmark kommet med innspill på transport.

– En elektrifisering av Røros og Solørbanen vil kunne føre mer gods over på bane, og sammen med en større godsterminal i sørfylket, som Hedmark Ap jobber for, vil dette være et løft for både miljø og trafikksikkerhet, sier Bente Lilleøkseth.

Også for Stortingsrepresentant for Hedmark, Olov Grøtting (Sp) er en utredning av elektrifisering av Solørbanen og Rørosbanen en god nyhet.

Poenget med elektrifiseringen er ifølge Grøtting å bygge en ny trasé som ikke går gjennom Oslo, men via Kongsvinger og over til Sverige. Dette for å lette godstrafikken som igjen vil føre til færre vogntog på veiene og for å bedre miljøet.

Lette godstrafikken gjennom Oslo

– Det er ingen grunn til at godset skal gå gjennom Oslo, så for å avlempe godsterminalen på Alnabru vil vi bygge en terminal på Kongsvinger slik at tømmer og gods kan sendes rett til Europa via Sverige, sier hun til Glåmdalen.

Videre legger Grøtting vekt på at Solørbanen og Rørosbanen er viktige jernbanestrekninger både mellom Oslo og Trondheim, og mellom nord og sør i Norge.

– Dessuten er den samfunnsøkonomisk lønnsom, spesielt for godstransporten og er særlig viktig nå når skognæringen sliter. Dette betyr mye for Hedmark, sier hun.

Flere saker fra Innlandet