Hopp til innhold

Småbanker vinner på DNB-nedleggelser

DNB får færre filialer i distriktene, det ser små lokalbanker som en mulighet til å kapre nye kunder.

DNB

LEGGER NED: Når 59 DNB-kontorer forsvinner, vil trolig små lokalbanker kapre nye kunder.

Foto: NRK

Sør i Hedmark har Grue Sparebank fått 30 prosent flere kunder på et snaut år etter at DNB la ned en filial der.

– Kontoret går utrolig bra. Flertallet av de nye kundene kommer fra DNB, sier Hans Petter Gjeterud, banksjef ved banken sin filial på Flisa.

Sparebanken gikk motsatt vei av DNB og oppbemannet sin filial på Flisa. Nå forsvinner 59 DNB-kontorer rundt om i landet, det tror Gjeterud småbankene vil vinne på.

– Vi tror fortsatt at det ikke blir umoderne å prate med folk, mens DNB har en oppfatning av at folk bil gjøre mye mer sjøl på nettet. Mange av kundene vil søke andre alternativer, så det er klart det gir en mulighet for oss, det er jeg ikke i tvil om, sier Gjeterud.

Hans Petter Gjeterud

STOR ØKNING: Banksjef i Grue Sparebank, Hans Petter Gjeterud, har økt kundemassen med 30 prosent det siste året.

Foto: Grue Sparebank

Flere kunder

Etter at DNB fortalte om sine planer om å å legge ned 59 kontorer, har flere småbanker opplevd stor tilstrømming av nye kunder.

– De første kundene var på døra vår tidlig i dag, før vi rakk å åpne kontorene, sier Per Ivar Kleiven, som er administrende banksjef i Sparebank 1 Gudbrandsdal.

Han kan fornøyd konstatere at bankkundene vender nesa mot lokalbanken, allerede dagen etter at DNB fortalte at de legger ned alle de tre kontorene i Gudbrandsdalen nord for Lillehammer.

– Det er en forretningsmessig mulighet for oss at DNB lukker dørene. Vi har tenkt å ha åpne dører selv om kundene øker trafikken på digitale flater, sier Kleiven.

Han sier at Sparebank 1 Gudbrandsdal på sin side ikke har planer om å legge noen av sine fem filialer.

Færre går i banken

Færre og færre går i banken, men ordner det de må ordne i nettbank, på telefon, chat og epost. Det fortalte konserndirektør Trond Bentestuen da han skulle forklare hvorfor DNB nå legger ned så mange kontorer.

– Kundene har valgt å bruke banken på en annen måte, og da må vi tilpasse vår virksomhet i tråd med kundenes ønsker. Det er mobilen som tar over mer og mer av kundebehandlingen, sammen med andre digitale platformer, sier Bentestuen.

Trond Bentestuen, konserndirektør for kommunikasjon.

NETTET OVERTAR: – Det er mobilen som tar over mer og mer av kundebehandlingen, sammen med andre digitale platformer, sier konserndirektør i DNB, Trond Bentestuen.

Foto: DnB NOR

Men ikke alle ser positivt på endringene. En av dem som nå vurderer å bytte bank er DNB-kunde SIlje Byrløkken.

– De alternativene de skisserer med å skulle være tilgjengelige over telefon og at det blir løsninger på nett er ikke godt nok for meg, sier Silje Byrløkken fra Sel som vil få nærmeste DNB-kontor nesten to timer unna.

Hun ønsker å gå i banken, på gamlemåten.

– Jeg trenger å møte noen ansikt til ansikt som kan tegne, skrive, regne og som kan sitte sammen med meg og forklare, så å fortsette som kunde i DNB nå, det ser jeg ikke for meg, avslutter hun.

Flere saker fra Innlandet