Skulle bestille 15, men trykka feil. Fikk 1015

På Circle K i Alvdal i Østerdalen gikk det litt fort i svingene da det skulle bestilles matpakker.

Merete Morønning Birkelund, daglig leder ved Circle K på Alvdal.

ÅÅÅÅÅ: Merete Morønning Birkelund ble både flau og stressa da hun oppdaget at hun hadde bestilt over 1000 Olapakker.

Foto: Privat

– Jeg tror varmen tok meg litt. Det har vært noen varme uker her.

Det sier Merete Morønning Birkelund, daglig leder ved Circle K på Alvdal.

Hun skulle justere opp antallet da hun skulle bestille såkalte Olapakker (matpakker) til bensinstasjonen. men var litt for rask på knappen.

Hun la ikke merke til at 10, som skulle bli til 15, i stedet ble til 1015 på bestillingen.

Merete Morønning Birkelund, daglig leder ved Circle K på Alvdal.

TRE SKIVER: Olapakkene som var bestilt består av tre skiver i en pakke. En med karbonade, en med egg, og en med leverpostei.

Foto: Privat

Det var lokalavisa Alvdal midt i væla som først omtalte saken.

Så det ikke før det var for sent

Birkelund la dessverre heller ikke merke til feilen før det var for sent.

– Da sjåføren skulle lempe på bilen i Brumunddal ringte han meg og lurte på hva i alle dager det var som skjedde i Alvdal, for han hadde jo nesten ikke plass til alle eskene i bilen sin.

Da begynte Birkelund å lure.

– Da måtte vi inn å sjekke på dataen, og da så jeg jo hvilken brøler vi hadde gjort. Eller – jeg hadde gjort.

Så da måtte sjåføren bare laste på, og sette kursen mot Alvdal?

– Han måtte jo det, for pakkene var jo allerede smurt. Vi prøvde å ringe Bama (som lager matpakkene, journ.anm.), for vi synes jo det var litt rart at de ikke hadde fanget det opp. Det er jo ikke så veldig mange som bestiller tusen matpakker vil jeg tro. Det tror jeg er ganske spesielt.

Merete Morønning Birkelund, daglig leder ved Circle K på Alvdal.

GÅR NED: – Jeg må innrømme at jeg spiste det til frokost i dag, og det spørs om det blir det til lunsj også, sier hun og ler.

Foto: Privat

Bama sier til NRK at de har full forståelse for at dette er en kjedelig situasjon for bensinstasjonen.

Dessverre er det vanskelig å fange opp ordre som har blitt feil.

– Vi får mange ordre på denne størrelsen, så feilbestillingen ble dessverre ikke fanget opp, sier Pia Gulbrandsen, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Bama.

Hun sier at de vil fortsette å ha dialog med kunden for å finne gode løsninger slik at de kan forhindre så mye matsvinn som mulig.

Måtte be bygda om hjelp

I Alvdal måtte de imidlertid tenke kreativt for å forsøke å få solgt alle matpakkene.

Birkelund og kollegene hennes så ingen annen råd enn å be bygdefolket om hjelp.

– Vi la det ut på Facebook, og fikk god hjelp. Den lokale Spar-butikken tok noen esker, og så har jeg en kollega på Tynset som skal ta imot et par esker. De er jo holdbare helt til mandag, forklarer Merete Morønning Birkelund.

Også en lokal bedrift strakk ut en hjelpende hånd:

Synnøve Finden, som har avdeling på Alvdal, var innom og kjøpte 100 matpakker.

Merete Morønning Birkelund, daglig leder ved Circle K på Alvdal.
Foto: Privat

Selger for halv pris

Nå håper bensinstasjonseieren at de fleste matpakkene blir borte i løpet av helga.

– Vi selger dem jo for halv pris, for da slipper vi kanskje matsvinn. Og så får jo kunden en god og billig matpakke.

Likevel går det mot et aldri så lite tap for Circle K Alvdal.

– Ikke så rent lite heller. Fakturaen for matpakkene er på over 30.000. Men hvis vi får inn halvparten av det så er vi fornøyde.

Nå håper Birkelund at folk vil bytte ut den vanlige fredagsmenyen sin.

– Det blir ikke noe taco-fredag, det blir matpakke-fredag, ler hun.