Den eldrevne tråkkemaskinen blir testa ut i Sälen i Sverige denne påska. Og neste uke dukker den opp i alpinanlegg i Norge. Maskinen er den første av sitt slag i verden, ifølge Skistar.
– Vi har hatt maskinen siden i helgen. Vi har testet den både i bakken og i sporet, forteller Fanny Sjödin, bærekraftssjef i Skistar.
Hun tror det er mulig å ha flere elektriske prepareringsmaskiner i drift i Skandinavia allerede fra neste sesong.
– Dette blir spennende
Selskapet Skistar driver alpinanleggene i både Hemsedal, Trysil og Sälen rett over svenskegrensa.
– Dette ser jeg fram til, sier driftssjef Jan Linstad i Skistar Trysil.
Med den nåværende maskinparken er Linstad vant til å ha tilgang på 9 maskiner som er i drift 8 timer to ganger i døgnet.
Et viktig spørsmål er hvor lenge batteriet i den nye maskinen varer. Selskapet oppgir at det er 2–3 timer.
– Jeg syns det høres litt lite ut, men jeg er positiv til å prøve dette ut, sier Linstad.
Skistar har siden 2015 gradvis lagt om fra vanlig fossilt brennstoff til fornybar diesel i sine tråkkemaskiner. I tillegg til den elektriske maskinen som nå prøves ut, er det også forsøk med hydrogendrevne tråkkemaskiner.
Eltråkkemaskinen, som kommer til uka, skal prøves ut i ulike helninger og under forskjellige værforhold.
Positivt for klimaet
Forsker Borgar Aamaas ved Cicero senter for klimaforskning sier det er positivt at elektrifiseringen av kjøretøy fortsetter.
– Dette bidrar til lavere klimautslipp enn det ellers ville blitt, sier han.
Han understreker likevel at alpinsektoren generelt bidrar til utslipp også fordi det kommer turister langveis fra med fly.
Mindre energi til snøproduksjon
Skistar sier at de jobber med energieffektivisering på flere måter.
– Snøproduksjonen er også blitt mer energieffektiv. I dag trengs det kun en sjuendedel så mye strøm for å produsere samme mengde snø som for 40 år siden, skriver selskapet i en pressemelding.
Ifølge SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation, stod tråkkemaskinene for 70 prosent av skianleggenes totale utslipp i 2019/20
I Norge går i dag de fleste tråkkemaskiner på diesel.
– Det er veldig viktig å gjøre tråkkemaskinene mer miljøvennlige, sier Sjödin i Skistar.
Hun sier det også er mulig å bruke biodiesel, som allerede er prøvd ut i Sverige.