Hopp til innhold

Sivert har 20 seksere

Sivert venter i spenning på tre eksamenskarakterer. Han håper på den beste karakteren.

Sivert Refsdal

Sivert Refsdal ser ned på karakterkortet sitt. Han er fornøyd med egen innsats.

Foto: Knut Røsrud / NRK

Stjerneeleven Sivert Refsdal fra Stange videregående skole fikk kun seksere i alle fag i standpunkt. På eksamen har han så langt fått en femmer og en sekser.

Oppskriften er ikke timevis med lekser

Eleven er stolt over karakterene fra videregående og håper de kan gi mange muligheter. Han har ikke brukt noe mer enn en halvtime på lekser hver dag.

Sivert Refsdahl

Sivert Refsdal er fornøyd med resultatene sine.

Foto: Viktoria Hellem-Hansen / NRK

– Jeg tror jeg liker norsk best, det likte jeg veldig godt i år. Jeg er glad i å skrive ting, sier han,

Han mener en god skole hvor man trives er avgjørende. I tillegg mener han det er viktig å være med på mye utenfor skolen.

– Det har vært veldig gode plattformer og fellesskap jeg har hatt. Som har gitt meg mye selvtillit. Jeg tror selvtillit er nøkkelen til å prestere bra uansett hva man driver med, forteller han.

– Stress og press med karakterer

Påtroppende leder i Elevorganisasjonen, Madelen Kloster, tror ikke alle har det slik som Sivert.

– Det er et stort fokus blant elevene om å prestere best mulig for å oppnå gode karakterer. Men mange elever sliter seg ut for å oppnå gode resultater, og opplever det som press og stress.

Hun mener det handler om at det i de siste årene har blitt innført mer testing og vurdering i den norske skolen.

Madelen Kloster

Madelen Kloster er påtroppende leder i Elevorganisasjonen.

Foto: Hannah Baarøy

Problemet med for mange tester, er at det stjeler tid fra undervisningen, uten at det nødvendigvis gir en læringsverdi tilbake.

Kloster mener at elevenes kompetanse kan måles på mange ulike måter, og ikke kun med standardiserte prøver.

– Det vil føre til mindre stress og press for dagens elever. Dette er også kommet fram i en NOU-rapport fra kvalitetsutviklingsutvalget som mener at man burde sette lys på
hvordan man skal teste elevene i norsk skole, sier Kloster.

Har fått selvtillit fra politikken

Sivert mener det er viktig å bruke kunnskapen sin til noe mer enn å få gode karakterer. Det er nemlig i politikken han har funnet sine miljøer.

– Jeg tror de fleste miljøer som ungdommer oppsøker, som russegrupper, er steder som man må kjempe om plassen sin. Det har ikke jeg hatt. Jeg har deltatt i grupper hvor jeg har vært viktig.

– Da får man en helt annen selvtillit. Det tar så mye tid for ungdommer å tenke er jeg god nok, er jeg god nok. Jeg har sluppet den bekymringen og har hatt fokuset på å lære, sier han.

Sivert Refsdahl viser frem en fuglekasse
Foto: Viktoria Hellem-Hansen / NRK

Vil gjerne bli flere ting

Han har hatt som mål å komme i posisjon hvor han kan velge og gjøre hva han vil etter skolen er ferdig. Men, hva han skal studere vet han ikke enda.

– Jeg har lyst til at folk stopper opp og sier: Hva driver han egentlig med? Så gjerne politiker sammen med ingeniør eller ulike kombinasjoner, sier han.