– I Norge er folk helt avhengige av bilen sin. Noen er avhengige av lastebilen, vi er avhengig av å bruke transport. Og dette slår så feil ut. Det rammer så mye hardere de som ikke har råd til å kjøpe seg ny bil, enn de som kan kjøpe seg ny elbil.
Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum mener at bensin- og dieselprisene vil øke kraftig, til 20 kroner literen, hvis en tredobling av Co₂-avgiften blir vedtatt førstkommende tirsdag i Stortinget.
Co₂-avgiften er en del av den nye klimaplanen fra regjeringen, som skal representere et «taktskifte i klimapolitikken».
Stortinget har allerede vedtatt et mål om at det ikke skal selges bensin- og dieselbiler i det hele tatt etter 2025.
– Vi er sterkt, sterkt kritiske, med tanke på hvordan folk faktisk lever rundt om i landet vårt. Denne politikken er ikke brukbar i et land som Norge, sier Vedum.
– Slår sosialt skjevt ut
Han mener det også handler om å unngå større sosiale forskjeller.
– Det slår så sosialt skjevt ut. Det blir så galt å straffe de som har lengst reisevei, og de som bruker minst penger til å kjøpe seg ny bil. Jeg tror det er lurt å bruke opp de bilene man har, enn å presse alle over til elbil over natta.
Lederen i energi- og miljøkomiteen på Stortinget, Ketil Kjenseth fra Venstre, avviser kritikken fra Vedum, og mener den er skivebom.
Han sier det stadig lages bedre og billigere elbiler, og at det heller ikke er sikkert at dieselprisene vil skyte i været.
– Nå vedtar vi jo ikke den tredoblingen av Co₂-avgiften i et jafs på tirsdag. Vi vedtar å trappe den opp til innen 2030, for å få inntekter til å premiere alternativene.
– I ferd med å koke kloden
Kjenseth mener dette handler om å ta ansvar i en alvorlig global situasjon.
– Vi er i ferd med å koke kloden, og vi er nødt til å finne noen alternativer til bensin og diesel og olje i mange sammenhenger. For å nå klimamålene Norge har forpliktet seg til, må Co₂-avgiften tredobles, og det er de fleste helt enige i.
Nå vil diskusjonen stå om hvordan dette skal kompenseres for dem som blir hardest rammet. Flere partier foreslår differensieringer eller lettelser i andre avgifter og skatter.
Ketil Kjenseth sier pengene skal brukes til å utvikle bedre, miljøvennlige løsninger, og mener Senterpartiets kritikk ikke henger på grep.
– Jeg er veldig forundret over den kritikken fra et parti som snakker om biologiske ressurser, om landbruk og skogen. Det er jo alt det vi kan putte på tanken, og erstatte den olja vi pumper opp med miljøvennlige alternativer.
Vedum vil stoppe det hvis han får makt
Trygve Slagsvold Vedum i Senterpartiet er ikke uenig i at Co₂-utslippene må ned. Men han vil gjøre det uten å ramme bilistene i distriktene.
Og han varsler:
– Hvis vi får ansvar og makt skal jeg gjøre det jeg kan for å stoppe det. Vi må få klimagassutslippene ned. Men vi kan ikke gjøre det på den måten at det rammer de som må transportere seg mest, og de som har dårligst råd.