Caroline er blant 120 ansatte som trolig mister jobben

FAGERNES (NRK): Schibsted foreslår å legge ned kundesenteret i Fagernes, noe som kan få store konsekvenser for den lille byen.

Caroline Aaberg Løkken

FRUSTRERT: Caroline Aaberg Løkken.

Foto: Arne Sørenes / NRK

Forslaget om nedleggelsen ble lagt fram i en pressemelding onsdag.

Schibsted understreker at den endelige beslutningen ennå ikke er tatt. Forslaget skal fremmes for styret, som vil ta en beslutning innen 30 dager.

De ansatte på kundesenteret ble orientert om forslaget under et møte med ledelsen i Schibsted i ettermiddag.

– Det er helt jævlig, sier en av de ansatte på vei ut fra møtet.

Tårevåte ansatte

Det var både sinne, fortvilelse og oppgitthet å spore i ansiktene til menneskene som ut av møterommet på Fagernes. Blant disse var Caroline Aaberg Løkken, som hadde tok til tårene etter at beskjeden kom.

– Det er veldig tungt, skikkelig fælt er dette. Tenk på alle de som har etablert seg her med familie og kjøpt hus, sier hun, tårevåt og preget av situasjonen.

Løkken har seks gode år bak seg i bedriften, og mener det ikke henger på greip at det nå trolig skal legges ned.

– Det argumentet Schibsted kommer med når det gjelder nærhet tettere til utviklerne, er syltynn rett og slett. Vi har tilgang til hjelpemidler som kunne vært bedre, og har klart oss godt selv om vi ikke har hatt daglig leder på et halvt år

Mange innspill

– Nå har vi hatt en grundig prosess. Vi har hatt fem alternativ på bordet. Vi har involvert lokalmiljøet og ansatte her, og vi har fått mange gode innspill, sier direktør for brukermarked i Schibsted Media Group, Bård Skaar Viken.

Bård Skaar Viken

BESTEMT: Bård Skaar Viken.

Foto: Arne Sørenes / NRK

Han understreker at ledelsen har evaluert innspillene de har fått.

– Etter dette har vi kommet til at vi som mediehus og mediekonsern bør knytte kundeservicen tettere til oss, sier han.

– Mange er forbanna

Tillitsvalgt ved kundesenteret, Kim Daniel Vorpvik.

STERKE REAKSJONER: Tillitsvalgt Kim Daniel Vorpvik forteller at mange ansatte har reagert kraftig på beskjeden de fikk i dag.

Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK

– Det er klart at dette er svært dramatisk. Jeg har ikke klart å ta det helt innover meg, men jeg regner med at jeg kommer til å få en reaksjon senere, sier tillitsvalgt ved kundesenteret, Kim Daniel Vorpvik.

Han forteller at mange ansatte er svært skuffet over avgjørelsen.

– Mange er forbanna. Noen er lei seg og sinte. Mange sier også at de har sett dette komme over en lengre periode, sier han.

Har skapt mange reaksjoner

Det var i slutten av april at Schibsted fortalte at de vurderte å legge ned kundesenteret sitt i Valdres. Det skapte reaksjoner.

Schibsted har tidligere begrunnet en eventuell nedleggelse i Valdres med at kundene og produktene deres stadig blir mer digitale, og at kundenes behov endrer seg i takt med utviklingen.

Schibsted media på Fagernes

FAGERNES: De ansatte på kundesenteret fikk beskjeden på et møte med ledelsen i Schibsted i ettermiddag.

Foto: Line Fosser Vogt / NRK

Lokalbefolkningen har kjempet for å stoppe nedleggelsen, og ordfører i Nord-Aurdal, Inger Torun Klosbøle, har møtt ledelsen i Schibsted flere ganger i håp om å få dem til å ombestemme seg. Også det lokale næringslivet har engasjert seg i saken.

– Det er ganske naturlig at det er mye følelser knyttet til en sånn beslutning. Det skjønner vi kjempegodt. Dette berører mange mennesker. Mange går en usikker periode i møte, sier Viken.

Viktig for lokalsamfunnet

Før møtet i dag understrekte Klosbøle viktigheten av arbeidsplassen for lokalsamfunnet. Hun pekte på bedriften som en grunn til at mange har valgt å bli på Fagernes.

– Dette her er arbeidsplasser hvor du ikke nødvendigvis må ha veldig høy utdanning, og det er veldig bra for Fagernes, sa Klosbøle før møtet i dag.

Kundesenteret åpnet på Fagernes i 2013. Den gangen var det 40 ansatte ved senteret, men på få år har bedriften vokst fort, og i dag er det 120 mennesker som jobber der. Det gjør arbeidsplassen til en av de største i regionen.