Hopp til innhold

Butikkene må ha salg hele året for å kapre kunder

– Grunnen er tøff konkurranse i detaljhandelen, sier handelsekspert.

Salg

EVIG SALG: Kamp om kundene gir kamp om varene når salget starter.

Foto: Bjørn Opsahl / NRK

Gensere, bluser, topper, ski, sokker og fjernsynsapparater; før i tida var det salg to ganger i året. Nå er det alltid salg.

I dag startet nyttårssalget, og de ivrigste var på plass allerede klokka halv sju i morges, i kø utenfor Elkjøp i Elverum. For bare noen dager siden var det romjulssalg. Og før der Black Friday, høstsalg, skolestartsalg, sommersalg og vårsalg.

– Det er et resultat av den tøffe konkurransen i detaljhandelen. Butikkene må gjøre grep for å kapre kundene. Da blir det salg og salgspregede kampanjer, sier direktør for Mote og Fritid i arbeidsgiverorganisasjonen Virke, Bror Stende.

Bror Sende i Virke om salg

Det blir mer salg, tror Bror Stende i Virke.

Foto: Virke

Vitkig å starte først

I dag startet det tradisjonelle nyttårssalget på det nye store kjøpesenteret CC Stadion i Hamar.

– Det er halv pris på den fine genseren her. Den kunne jeg sikkert ha funnet på å kjøpe ellers også, men det er ekstra artig når det er salg, sier kunde Marte Rosenerg.

Andre startet nyttårssalget allerede i romjula, eller kanskje vi heller skal si at de drar romjulssalget over nyttår.

– Hvis de har stort varelager kan jeg skjønne at de vil starte allerede i romjula, sier daglig leder Anders Sødahl hos Høyer på CC Stadion. Men han holder fast på det tradisjonelle nyttårssalget.

– Vi startet i romjula for at ingen skal komme oss i forkjøpet, sier senterleder Martin Rundfloen Haugen på Kremmertorget i Elverum.

Netthandelen presser butikkene

– Sjøl om netthandelen ikke ble så stor i jula som ventet, så er den med å presse butikkene, sier Bror Stende.

Han tror netthandelen presser marginene.

– Når alle kan se prisen på en vare på nett, så må de andre følge etter og sette ned prisen, og da kan du jo likegodt kalle det salg.

Stende tror derfor effekten av salgsperiodene minker.

– Jeg husker på 70- og 80-tallet. Da var det kø utenfor butikkene når det var salg, og alt ble revet bort.

Han tror likevel det vil bli bare mer og mer salg og kampanjer.

– Det er fint for forbrukeren. Hvis det er noe du lurer på å kjøpe så er det jo bare å vente og se. Det kommer på salg.