Hopp til innhold

Rektor om leksefri skole: – Lekser er utdatert

ELVERUM (NRK): Kirkeby skole i Elverum har hatt leksefri de siste sju årene. Både elever, FAU-leder og lærer stortrives med ordningen. Skoleforsker Thomas Nordahl sier forskning viser at lekser gir bedre læring.

Lekser på Kirkeby skole

Andreas Løkken Wefring er en av sjuendeklassingene ved Kirkeby skole i Elverum. Han mener det fungerer godt med leksefri skole, men vet han må jobbe mye hjemme når han begynner på ungdomsskolen.

Foto: Anne Kari Løberg / NRK

Debatten om elever skal ha hjemmelekser eller ikke raser over hele landet. Elevene som går på Kirkeby skole i Elverum i dag har aldri hatt skriftlige hjemmelekser. Istedet gjør de lekser på skolen.

– Vi følte at lekser er utdatert, og at dette var en måte som ville gjør at hver enkelt elev i større grad blir sett, sier rektor Hans Ketil Markestad.

– Foreldre ikke gode i alt

Elev Anne Line Skjærbæk Halbakken liker ordningen. Og hun synes hun lærer det hun skal, selv om lekser gjerne skal gjøre for at man får øvd ekstra på det man går gjennom på skolen.

– Ja, jeg føler det, vi har jo innimellom litt hjemmelekser og, mest lesing. Og det vi ikke blir ferdig med på skolen kan vi også gjøre hjemme.

Og hun mener det er en stor fordel å ha tilgang på læreren.

– Det er ikke alle foreldre som er like gode i alt. Men læreren kan selvfølgelig stoffet. Og hvis du er hjemme alene, kan du heller ikke få hjelp.

Anne Line Skjærbæk Halbakken

Anne Line Skjærbæk Halbakken syns det er fint å få hjelp med leksene av læreren, siden ikke alle foreldre er like gode i alt.

Foto: Knut-Øyvind Hagen / NRK

Nye rutiner på ungdomsskolen

Lærer Torkel Stigen mener elevene er de store vinnerne med denne praksisen.

– Vi har jo utvidet skoledag, tre timer ekstra per uke. Det tilsvarer nesten et helt ekstra skoleår i løpet av barneskolen. Så forskjellen her er at de gjør leksene sammen med læreren sin, som har gitt leksene og kan stoffet best.

FAU-leder ved Kirkeby skole, Mette Moen, er enig.

Jeg har inntrykk av at foreldre til elever med masse lekser syns det er tøft, og at læringsutbyttet av leksene er begrenset, det handler mest om å komme gjennom.

Og hun mener hun får god innsikt i hva barna gjør på skolen med systemet.

Torkel Stigen og Anne Line Skjærbæk Halbakken

Torkel Stigen hjelper Anne Line Skjærbæk Halbakken med leksene.

Foto: Anne Kari Løberg / NRK

Men hva så om to år, da elev Anne Line skal begynne på ungdomsskolen? Hun forventer en hel del hjemmelekser. Men det frykter hun ikke.

– Læreren vår forbereder oss på det, så vi har litt mer hjemmelekser i sjette og sjuende klasse.

Skoleforsker er uenig

Professor og skoleforsker ved Høgskolen i Hedmark, Thomas Nordahl, er ikke enig i leksefripraksisen ved Kirkeby skole.

Skoleforsker Thomas Nordahl

Skoleforsker Thomas Nordahl.

Foto: Vilde Helljesen / NRK

– Forskning viser at lekser ser ut til å ha en positiv effekt på elevers læring i skolen, forutsatt at det er lekser på gjennomgått stoff, og det skal være et rimelig omfang, sier Nordahl.

Nordahl mener at lærere har gitt feil lekser, dersom elevene ikke skjønner hvordan de skal jobbe med stoffet.

– Den viktigste oppgaven for foreldre er ikke å hjelpe til med lekser, men det er å sørge for at barna gjør det de skal gjøre, støtte og oppmuntre til gode arbeidsvaner, det er viktig for seinere i livet, sier Nordahl.

Flere saker fra Innlandet