Da ble det nemlig bestemt at Schøyens Bilsentraler vant anbudskonkurransen om alle bussrutene til Hedmark Trafikk. Det bestemte styret i Hedmark Trafikk.
Håper på ny jobb
Nå vil alle de 140 ansatte bli oppsagt. Håpet er at Schøyens Bilcentraler har nytt arbeid å tilby. Nå raser altså sjåførene og ordfører i Hamar, Einar Busterud, over usikkerheten som anbudsordningen skaper.
Norgesbuss tapte anbudsrunden.
- Det verste er at vi mister en veldig god arbeidsplass. Jeg er litt redd for hva som skjer framover. Skal vi ha dette hver eneste gang? Må vi søke nye jobber hvert femte år?, sier Terje Paulsen.
Vanskelig situasjon
Han og de andre sjåførene i Norgesbuss Hedmark har gode muligheter for å få jobb i det nye busselskapet. Men det blir bare for fem år av gangen. Da skal busskjøringa ut på anbud igjen.
- Da kan du tenkte deg sjøl om du har familie eller er i etableringsfasen. Tenk å gå i banken å spørre etter lån og så vet han i banken at du bare har jobb i fem år. Det er ikke holdbart i dagens situasjon, sier Paulsen som får støtte av ordfører Einar Busterud.
- Jeg synes det er en forråelse av hele arbeidslivet. Ekstra flaut er det at det er en offentlig instans som går i bresjen for dette her. Jeg vil ta kontakt med eier som er Hedmark Fylke. Det er jo politikerne i Hedmark som har ansvar for sitt eget selskap, nemlig Hedmark Trafikk. Da du tar arbeidet fra 140 folk og setter det ut på et anbud så sender du de ut i en stor usikkerhet, sier Busterud.
Billigere
1,4 millioner kroner var det som skilte anbudet fra Norgesbuss og Schøyen bilsentraler. Og det var prisen som avgjorde. Dermed er både HOB, Mjøsbuss og Norgesbuss historie, etter 53 sammenhengene år med busskjøring i Hamar-området.
Daglig leder Jan Børke, som er leder i Norgesbuss Hedmark, må avslutte kapittelet med å si opp alle, men samtidig prøve å sikre dem best mulig for framtida.
- Jeg må ta kontakt med Sb og prøve å få til en overgang som er så god som mulig for mine ansatte, sier Bjørke.