- Det er stort for oss å få en partner som kjenner aerodynamikken på et så detaljert nivå.
Det sier landslagssjef Mika Kojonkoski i en
.- Skal vi utvikle oss som disiplin, som lag og som utøver må vi hele tiden ønske å vite mer, fortsetter finnen.
Hoppsjef Cleas Brede Bråthen sier at hopperne nå har fått en teknologipartner fra øverste hylle.
- Vi trenger hjelp med aerodynamikk og det å fly igjennom lufta, sier hoppsjefen. - Det er åpenbart at det finnes mer kompetanse på det her på Raufoss og Nammo enn hos oss.
Har hoppkompetanse
Sjefen for utviklingsavdelinga i Nammo, Erland Ørbekk, har spesielt gode hoppkunnskaper. Studier av V-stilen var nemlig utgangspunktet for hans doktorgrad. Ørbekk blir teknologisk ansvarlig fra Nammos side i samarbeidet med hopperne.
- Vi jobber veldig mye med aerodaynamikk, noe som er veldig viktig for skihoppere, sier Ørbekk. - Vi jobber også veldig mye med banebøyninger og styringer av raketter og missiler og det kan gjenspeiles i et skihopp ved at kroppen beveger seg.
Utviklingssjefen i Nammo mener spesielt det kan gjøres mye med overgangen mellom hopp og svev, og han tror rakettforskninga på Raufoss kan gjøre denne fasen av hoppet bedre.
Se video av hopperne med sin nye hovedsponsor:
Stolte av Nammo
Claes Brede Bråthen har ingen problemer med å la seg sponse av en våpenprodusent.
- Vi er veldig stolte av å jobbe sammen med en så viktig aktør for det norske folk, sier Bråthen. - Raufoss og Nammo har lange tradisjoner i forhold til det norske forsvaret. Og det norske forsvaret og idretten har lange tradisjoner med å jobbe sammen.
- Forstår du at det kan være problematisk med denne koblingen mellom dere og en våpenprodusent som blant annet selger bomber til utlandet?
- Vi forholder oss til at vi jobber med noen som har ekstrem kompetanse innen teknologi som kan være med å videreutvikle hoppsporten.
Saken fortsetter under bildet.
Varer til OL
Sponsorkontrakten gjelder hele hopplandslaget, men profileringen av Nammo begrenses til merker på kvinnelandslagets klær og utstyr.
Nøyaktig hvor store verdier avtalen innebærer er ikke klart, men konsernsjefen i Rafossbedriften sier til Oppland Arbeiderblad at det dreier seg om årlige millionbeløp.
Sponsoravtalen varer fram til OL i Sotsji i 2014.
Hva synes du om den nye hovedsponsoren til hopplandslaget?