Prøvekjør det nye dobbeltsporet

Natt til tirsdag åpner det nye dobbeltsporet på Dovrebanen langs Mjøsa. Bli med på prøvetur og se hvordan den nye traseen blir.

Se hvordan det nye dobbeltsporet langs Mjøsa har blitt. Vi var med på prøvekjøring i 80 km/t, men her har vi økt hastigheten slik at du får et inntrykk av hvordan det blir å kjøre i 200 km/t.

I mer enn tre år har byggearbeidene pågått langs Norges største innsjø. For ett år siden åpnet E6 mellom Minnesund og Espa, nå står 17 kilometer med nytt dobbeltspor klar.

Dovrebanen har vært stengt i en måned på grunn av de siste byggearbeidene og passasjerene har måttet ta buss for tog, men natt til tirsdag klokka 02.30 kjører et godstog som det første ut på den nye linja. Senere på morgenen får de første passasjertogene kjøre ut på dobbeltsporet.

– Dette er en stor milepæl for prosjektet og vi har sett fram til dagen da vi kan åpne banen. Nå får vi en ny og moderne strekning, sier Anne Braaten som er prosjektleder i fellesprosjektet E6/Dovrebanen.

200 kilometer i timen

Dermed er det 135 år gamle enkeltsporet en saga blott. Nå ligger alt klart for hastigheter opp til 200 kilometer i timen. De første ukene kommer togene til å kjøre kun i 80 kilometer i timen, men om 14 dager starter testkjøring med 200 km/t.

Dobbeltspor Oslo Hamar
Foto: Knut Røsrud / NRK

Vi var med på testkjøring av banen på søndag og filmet hele strekningen. Da kjørte toget i 80 km/t, men vi har økt hastigheten på videoen slik at du får et inntrykk av hvordan det vil oppleves når farten øker.

Ikke raskere reisetid

NSB lover bedre punktlighet når dobbeltsporet tas i bruk fordi de får en mer fleksibel avvikling, men reisetiden mellom Hamar og Oslo går likevel ikke ned. Det skjer først i 2024 når det er dobbeltspor på hele strekningen. Da vil det ta under en time mellom å ta toget mellom de to byene. I 2030 skal dobbeltsporet stå ferdig til Lillehammer.

Selv om både nye E6 og dobbeltsporet nå står ferdig, er byggearbeidene langs Mjøsa ikke ferdig. Nå fortsetter arbeidet med bygging av lokalveger og en gang- og sykkelveg på den gamle jernbanetraseen. Dette arbeidet skal stå ferdig neste år.

Flere saker fra Innlandet