Av Tonje Sagen Pinel, foto Eva Lunde Bentley
Inspirert av mor sin oppskrift, varter han i dag opp med gourmet-hjerter på den andre siden av jorden.
I Norge er lukten gjenkjennelig for de fleste. Men for dem som aldri har smakt tradisjonelle norske vafler, er den helt uimotståelig. Travle mennesker stopper opp og tar inn duften.
SE VIDEO:
De ser inn i et lite avlukke, i en populær cafegate. Der står Christian som opprinnelig er fra Vestre Toten og hans australske businesspartner, Rhys Jones (29), og steker vafler i rekordfart.
– I dag er det virkelig travelt, sier Christian og rører i den siste skvetten av vaffelrøren.
Populært initiativ
Når Christian ikke er ute og fotograferer, står nemlig han og Rhys på sine faste plasser og serverer tradisjonelle norske vafler. Humøret er på topp. Praten går i hvert hjørne av den lille kaffebaren.
Hver gang er køen litt lenger. Vafler har nå blitt en hit i Brisbane.
– Det var etter at Rhys bodde i Norge at han fikk denne forretningsideen. Han ville at vi skulle prøve å selge vafler her, forklarer Christian.
– Hvorfor ikke? Vafler er jo kjempegodt!
Rhys bodde to år i Norge og fikk raskt øynene opp for norsk tradisjonsmat. Men vafler ble en klar favoritt.
– Jeg liker også pinnekjøtt, Grandiosa pizza og mye av fiskematen, men det er ikke noe som smaker bedre enn nystekte vafler, sier han og legger til: – Australia må også få smaken på dette!
Smaken av Norge
Oppskriften er opprinnelig fra moren til Christian, men vaffelguttene har jobbet mye med å gjøre sette sitt eget preg på den. Det har blitt en del prøving og feiling, men nå mener guttene at de har skapt den perfekte miksen.
– Røren forandrer seg litt fra gang til gang. Den lever på en måte sitt eget liv. Det er sikkert på grunn av den høye luftfuktigheten vi har her i Australia, forklarer Christian og fortsetter: – Nå har vi laget en vaffelrøre som fungerer bra.
Med menyen nøysomt skrevet på en tavle inviterer vaffelkokkene på gylne hjerter i kafeen «Two Trees» hver fredag og lørdag. Invitasjon i hvitt kritt på sort tavle skal friste folk til å ta en smakfull pause i den travle storbyen.
Tradisjonelle vaffelklassikere som «Kong Harald» (med brunost og bringebær), «Dronning Sonja» (med rømme og syltetøy) står side om side med mer eksotiske smaksvarianter som f.eks. «Death by Mr Streaky» (med bacon og ost).
– Gode navn er viktig. Det er alltid moro å komme opp med det riktige navnet, sier Christian.
Kreativt pålegg
– Det er ingen grenser for hva man kan legge på en vaffel. Mulighetene er uendelige, sier Rhys.
Lokalbefolkningen i solskinnsstaten Queensland kan nå få smake godt gjennomtenkte sammensetninger dandert på søte små vafler. Det lille ekstra er viktig.
– Vi forandrer menyen hver gang. Lørdag er den dagen vi prøver å gjøre den ekstra spennende med litt kreative toppinger. Vi prøvde en gang ansjos som pålegg. Det ble litt for kreativt, forteller Christian.
Det er tydelig at begge guttene liker å prøve nye ting. Sterk mango chutney er også å finne på den varierte menyen.
– Den oppskriften lærte vi da vi var på et kokkekurs sammen i Sri Lanka, forteller Christian.
På stekeplaten surrer bacon og pølse. Sirup, mint, melis og røkt majones står klar på hyllen. Klokken nærmer seg 13.00 og det er allerede nesten tomt for røre. De siste vaflene er bestilt uten søtt tilbehør.
– Pølse og bacon er de klare favorittene. Vi ser at folk liker dette her, legger Rhys til og snitter tynne chorizo-pølseskiver klar til steking.
Reiser til Norge
Rhys fikk smaken for vafler etter et to års opphold i Norge der han jobbet som filmfotograf. Blant venner er han kjent som en mann med mangfoldige ideer. Etter å ha etablert seg i vaffelbransjen, ønsker Rhys også en dag å få servere tradisjonell australsk pai til det norske folk.
– Kanskje nordmenn ville like pai like godt som hotdog? Tror det kan bli en skikkelig klassiker i Oslo sentrum, sier han.
Salget har økt mye siden de begynte for nesten et halvt år siden. Matmagasiner i byen har den siste tiden publisert flere oppmuntrende artikler om Rhys og Christian sitt vaffelprosjekt. Den positive omtalen har bidratt til at det nå går på skinner for guttene.
– Det hele begynte ganske tregt, men i dag går vi tom for røre på rekordkorttid, forteller Christian.
– Vi har ikke fått noen negative tilbakemeldinger. Folk er veldig positive, fortsetter Rhys.
Godt samarbeid
Guttene, som populært kaller seg for «The Iron Ladies», fullfører hverandres setninger igjen. Latteren sitter løst. De har flere andre businessideer som de sammen ønsker å sette ut i livet.
– Det er kun Christian jeg kunne gjort dette konseptet med. Han er den eneste som er sprø nok til å teste ut et norsk vaffelsalg i Australia, sier Rhys.
Det er ikke mye de er uenige i og begge synes at samarbeidet fungerer veldig bra.
– Det eneste Christian blir sint for er hvis jeg steker vaflene for lenge, erter Rhys.
– Å selge vafler er litt som en ferie for oss når vi ikke jobber med media. Vi jobber godt sammen. Vi har det gøy og vi har mange gode ideer. Det var også på den måten vi kom opp med navnet på vår lille business, sier Christian.
Spesialbestilte vaffeljern
Det var etter en spesialbestilling av norske vaffeljern at opphavet til det uvanlige navnet ble til. Christian tok seg god tid for å finne vaffeljern som passet best til dette formålet.
Han kontaktet leverandøren og fortalte om hva de hadde planlagt. Dermed fikk han tilsendt to gratis eksemplarer av kvalitets-vaffeljern.
– Da vaffeljernene endelig nådde frem til Brisbane, ringte jeg til Rhys med en gang. «The Iron Ladies» har ankommet fortalte jeg ham, sier Christian.
– Det var bare det helt perfekte navnet til en vaffelbusiness, fortsetter Rhys.
Så slik ble navnet og den norskinspirerte logoen etablert. Navnet har skapt en del forvirring blant noen av stamkundene. Det er ikke alle som oppfatter at det er vaffeljernene som er «The Iron Ladies».
– Det er flere som først tror at vi er partnere, ikke bare businesspartnere.