4. januar i år var det 20 år siden den tragiske Åsta-ulykken. 19 personer omkom.
I smellen lakk tusenvis av liter med diesel ut og ble sprøyta over togrestene. Et brennende helvete var i gang på togskinna i skogen i Østerdalen.
Frykter ny ulykke
– Togene går fortsatt på diesel. Frykten er at en ny ulykke kan skje og at drivstoff renner ut og tar fyr. Det trenger ikke være tog som kolliderer, det kan være med andre ting det kollideres med, sier Arnfinn Nergård.
Han er tidligere fylkes- og lokalpolitiker i tidligere Hedmark, og kjenner store deler av strekningen godt.
Han er også avtroppende leder i Jernbaneforum Rørosbanen og Solørbanen.
Hans kampsak har vært å få elektrisk drift på Rørosbanen og Solørbanen.
Han viser til at det gir økt sikkerhet og komfort for passasjerene og bedring for klimaet.
Jernbaneforum Rørosbanen og Solørbanen mener det er viktig at togene går over fra diesel til strøm, i forbindelse med arbeidet med Nasjonal transportplan 2022 til 2033.
– Som Dovrebanen, må Rørosbanen og Solørbanen over på elektrisk drift, sier Arnfinn Nergård.
Over 30 år gamle dieseltog
Det er to ulike tog som kjører på Rørosbanen. Det eldste ble satt i rute i 1984/1985 – og er med det vel 35 år gamle. Det er av den samme type som var med i Åsta-ulykken.
Disse eldste togene mangler klimaanlegg. Det har ført til blant annet frosne doer i streng vinterkulde og nesten uutholdelig varme sommerstid for de reisende.
- Les også:
De nyeste togene på Rørosbanen har gått i rute fra 2000/2001.
Begge går på diesel.
Nye tog kommer
Neste år – i 2021 er det bestilt nye tog, som er aktuelle for blant annet Rørosbanen. Da skal de etter planen erstatte dagens eldste motorvogner.
–Dette er tog som kan gå både på strøm og diesel og kalles bimodale tog, sier Kjell-Arthur Abrahamsen, Materielldirektør i Norske Tog.
Det vil gå på diesel fra Hamar til Støren og elektrisk drift videre til Trondheim. Og det skal brukes biodiesel.
Det er ikke fattet noe vedtak om elektrifisering av Rørosbanen.
Til sommeren overtar svenske SJ togene på Rørosbanen. Ifølge Kjell-Arthur Abrahamsen i Norske Tog er det opp til svenskene å avgjøre om de vil ta i bruk de nye togene på Rørosbanen, når de kommer i 2021.
Usikra planoverganger
Rørosbanen er en av togstrekningene i Norge med flest usikra planoverganger. Mellom Hamar og Støren er det nær 90 planoverganger som ikke har noen form for sikring. Det har også vært flere dødsulykker.
Bane Nor arbeider kontinuerlig for å fjerne usikra planoverganger.
De siste ti årene har 16 personer mistet livet i ulykker på planoverganger her i landet.