Ute med nytt «Urbane Totninger»-veddemål

For fire år siden sa ordføreren i Østre Toten, at han skulle tatovere kommunevåpenet på kroppen hvis sommershowet «Urbane Totninger» solgte 15. 000 billetter. Under gårsdagens premiere la han frem et nytt veddemål fra scenekanten.

Hans Seierstad blir tatovert

MÅTTE TATOVERE KOMMUNEVÅPENET PÅ ARMEN: Ordføreren i Østre Toten, Hans Seierstad måtte tatovere kommunevåpenet etter han i 2010 etter å ha tapte veddemålet om antall besøkende til revyen.

Foto: Arvid Torsgard / NRK

Urbane Totninger

SMÅ MARGINER: Ordføreren skal ikke se bort ifra at han må gå de drøyt 500 kilometerne fra Oslo til Trondheim. I fjor tok 27.500 turen for å se de urbane totningene. Arkivfoto.

Foto: Torunn Myhre

Hans Seierstad er muligens ikke den eneste ordføreren som er stor i kjeften. Men ordføreren i Østre Toten har i alle fall en egen trang til å vedde om hvor mange som kommer til å kjøpe billett til sommershowet «Urbane Totninger» på Kapp.

Etter gårsdagens premiere gikk Seierstad opp på scenen hvor han proklamerte at dersom fler enn 30. 000 kjøper billett til sommershowet skal han gå fra Trondheim til Oslo.

Måtte tatovere kommunevåpenet

Og en skal ikke se bort ifra at ordføreren bør legge seg i trening for å skulle gå de drøyt 500 kilometerne allerede nå.

I 2010 sa ordføreren fra scenen på Kapp at dersom «Urbane Totninger» klarte å selge mer enn 15.000 billetter så skulle han tatovere Østre Totens kommunevåpen på kroppen.

Da revygjengen på Toten var ferdige med det årets forestillinger hadde nesten 17. 000 sett showet.

Dermed var det ingen veg tilbake for ordføreren – den hvite potetplanta på grønn bunn ble tatovert inn i Seierstads høyre arm.

Seierstads tatovering

Den hvite potetplanta på grønn bunn ble foreviget på ordførerens arm på reiselivsmessa i Lillestrøm i 2011.

Foto: Arvid Torsgard / NRK

Mange utsolgte forestillinger

Ordførere Hans Seierstad har muligens ikke marginene på sin side for å slippe å ta beina fatt. Hele 27.500 tok turen til festivalteltet på Kapp i fjor for å få med seg de urbane totningene.

Billettene for årets forestilling går allerede unna som varmt hvetebrød. Før gårsdagens premiere hadde langt over 17. 000 sikret seg billetter til sommerens forestillinger.