Norsk Tipping AS på Hamar mener selv at selskapet leverer etter forutsetningen, men innser at det må fornye spillproduktene og vinne nye grupper av kunder.
- Vi har aldri før betalt så mye tilbake til spillerne som i 2008, og aldri delt så mye ut til idrett, kultur, helse- og rehabilitering og til humanitære organisasjoner. Men det er ikke sikkert at situasjonen vil bli den samme ved neste årsmøte, sier administrerende direktør Torbjørn Almlid i Norsk Tipping.
- Vi ser frafall på noen av de tunge spilleproduktene. Dette betyr i klartekst at vi må ha forsterket søkelys på spillutvikling og vinne nye grupper av kunder alt innenfor et ansvarlig og moderat spilltilbud, sier Almlid til NTB.
Omsetningsrekord
Norsk Tipping gjennomførte generalforsamling og årsmøte på Hamar onsdag middag. Delegatene noterte seg med tilfredshet at spillselskapet i 2008 oppnådde en omsetningsrekord på 10.578 millioner kroner, til tross for synkende oppslutning om flere av de populære spillene.
Det ble omsatt for 190 millioner kroner mer enn i rekordåret 2007, og det skyldes blant annet økt omsetning for Oddsen og Flax og det nye Keno. I fjor ble 5.615 millioner kroner tilbakebetalt til spillerne, mot 5.510 millioner kroner i 2007. 3.665 millioner kroner blir i år fordelt etter den nye fordelingsplanen som innebærer 45,5 prosent til idretten, 36,5 prosent til kulturen og 18 prosent til samfunnsnyttige og humanitære organisasjoner.
1.558 millioner kroner går til idrettsformål, mot 1.250 millioner kroner i 2007, 1.250 millioner kroner til kulturformål det samme som i fjor, 617 millioner kroner til samfunnsnyttige og humanitære organisasjoner, og 240,4 millioner kroner til helse- og rehabilitering (218,6 millioner kroner i 2007).
Fornyelsen
Fornyelse er ett av Norsk Tippings strategiske satsingsområder. Øke spillergrunnlaget, rekruttere nye spillere, styrke eksisterende kunders lojalitet, utvikle produkter og modernisere distribusjonen er noen av stikkordene.
I denne strategien er ikke oppretting av kasinoer noe vi tenker å foreslå på kort sikt, slår Almlid fast. I første rekke gjelder det fornyelse av vår tilgjengelighet, der kunden kan kjøpe enkle lynspillvarienter i dagligvarebutikkens kasse.
- Vi regner med å innføre dette i løpet av 2009. Det er også gjort forberedelser for mulig innføring av et nytt Lotto-spill EuroJackpot, sier Almlid.
Nå i 2009 kjører Norsk Tipping ut et annet av sine satsingsområdene, nemlig de nye spilleautomatene som spilleselskapet ifølge Almlid har store forventninger til. Vel 4.000 av i alt 7.000 automater blir satt opp i år.
- Vi vil dessuten ha forsterket fokusering på mobil- og internettbaserte spill. I dag foregår vel 10 prosent av spillingen på disse verktøyene, men den andelen ønsker vi skal vokse opp mot 20-25 prosent, sier administrerende direktør Torbjørn Almlid i Norsk Tipping.