– Utfordringen i anlegget nå, er å fjerne fjellmasser som står 15-20 meter rett opp fra dagens E6 mens trafikken går, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Taale Stensbye.
ProsjektlederTaale Stensbye: – Store utfordringer, men vi holder budsjettet.
Foto: Halvor Mykleby / NRKAnleggsområdet nordover fra Morskogen, på grensa mellom Akershus og Hedmark, til Tangen, er 21, 6 km langt og 3-400 meter bredt der vei og jernbane skal ligge side om side. På strekningen blir det 2,3 km veitunneler og 4,0 km togtunneler.
Enorm masseflytting
Det blir nå flyttet flere hundre tusen kubikkmeter mudder fra Mjøsa til lia ovenfor nye E6.
Foto: Halvor Mykleby / NRKDet foregår nå en enorm flytting av masse i hele dette anleggsområdet. For eksempel blir fundamentet for den nye Dovrebanen masse som sprenges vekk i den nye E6-traseen.
– Ved å bruke stein fra E6 til den nye jernbanen, sparer vi 400 millioner kroner, sier Taale Stensbye.
Dalsøkk fylles nå opp med mudder og blir til nye jordbruksområder.
Foto: Halvor Mykleby / NRKFra Mjøsa skal det flyttes flere hundre tusen kubikkmeter muddermasse, som hentes helt ned på 40-50 meters dyp. Det betyr mellom 20- og 30.000 billass. Mudderet blir flyttet opp til dalsøkk i lia ovenfor E6 der den blir til nye jordbruksområder.
Så kjøres det på stein der mudderet er fjernet, noe som er en krevende jobb. I prinsippet blir det gjenbruk av all masse i det store anleggsområdet; jord, stein og mudder.