Hopp til innhold

Ordførere: – Gjenbruks-OL gir større sjanse for statsgaranti

Ordførerne i Lillehammer, Hamar og Gjøvik mener et nøkternt OL i 2022 betyr gjenbruk av flere OL-anlegg fra 1994. Økt gjenbruk vil øke sjansen for å få støtte for en statsgaranti til et Oslo-OL i 2022, mener de.

Vikingskipet på Hamar

Ordfører i Hamar, Morten Aspeli, sier at det skal investeres 140 millioner kroner i Vikingskipet i Hamar fram til 2020 siden Vikingskipet er et nasjonalanlegg for skøyter. Disse pengene som kommer uavhengig om det blir OL eller ikke. Dermed vil anlegget kunne gjenbrukes uten store ekstra utgifter.

Foto: David Bjåland / NRK

Etter at politikere fra regjeringspartiene har tatt til orde for mer gjenbruk av 94-anleggene er ordførerne i Lillehammer, Hamar og Gjøvik optimister.

– Disse signalene bør søkerkomiteen lytte til, mener de tre.

  • Se video nederst i saken!

Tidligere kulturminister Anniken Huitfeldt (Ap) sa lørdag at hun ikke vil at et OL i Oslo skal bli like dyrt som lekene i Sotsji. Hun vil ta med større deler av landet, og legge flere øvelser til anlegg som allerede finnes.

– Etter Sotsji-OL så synes jeg det et behov for å ta ambisjonene ned, og ha mer gjenbruk. Derfor mener jeg at vi skal bruke mer av anleggene i Innlandet, enten det er å ha skøyteøvelsene på Hamar eller at skiskyting kan komme hit til Lillehammer. Vi bør ikke delta i konkurransen om å gjøre det dyrest mulig, men tvert imot arrangere et nøkternt OL i norsk ånd, sa Huitfeldt.

Skiskyting og skøyter
Espen Johnsen, Ap

GÅR FOR STATSGARANTI: Økt gjenbruk kan øke mulighetene for å få en statsgaranti for en OL-søknad for 2022, sier Lillehammer-ordfører Espen Johnsen.

Foto: Fouad Acharki / NRK

Dette er i tråd med Innlands-ordførernes meninger.

– Vi forholder oss til det konseptet som norsk idrett, Oslo kommune og Lillehammer-regionen har valgt, men om det er ønskelig å gjøre endringer stiller vi opp. Økt gjenbruk kan øke mulighetene for å få en statsgaranti for en OL-søknad for 2022, sier Lillehammer-ordfører Espen Johnsen.

Han sier at skiskyting kan arrangeres på Lillehammer i tillegg til alpinøvelsene som allerede er planlagt i Kvitfjell og de planlagte øvelsene i bob- og akeanlegget i Hunderfossen.

Morten Aspeli (Ap)

POSITIV: Hamar-ordfører Morten Aspeli ser gjerne at Vikingskipet får skøyteøvelsene under et eventuelt OL i 2022.

Foto: Arbeiderpartiet

– I Oslo må det bygges et helt nytt anlegg for skiskyting, mens vi har et helt topp moderne anlegg her på Lillehammer. Dessuten vil Vikingskipet i Hamar, som årlig arrangerer store mesterskap, også kunne ta på seg et OL i 2

022, sier Johnsen, som legger til at Innlandet har bra ishallkapasitet.

140 millioner i Vikingskipet

Dette er ordfører i Hamar, Morten Aspeli mer enn klar for. Han sier at det skal investeres 140 millioner kroner i Vikingskipet i Hamar fram til 2020 siden Vikingskipet er et nasjonalanlegg for skøyter.

Disse pengene kommer uavhengig om det blir OL eller ikke. Dermed vil anlegget kunne gjenbrukes uten store ekstra utgifter.

Bjørn Iddberg

STILLER GJERNE: Ordfører i Gjøvik, Bjørn Iddberg, trorat mer gjenbruk av anleggene fra 1994 vil kunne føre til større oppslutning både blant politikere og folk flest.

Foto: Geir Randby

Gjøvik-ordfører, Bjørn Iddberg tror også at mer gjenbruk av anleggene fra 1994 vil kunne føre til større oppslutning både blant politikere og folk flest. Om Fjellhallen som ble brukt til ishockey i 1994 vil tilfredsstille IOCs krav i 2022 vet han ikke.

– Men Gjøvik stiller gjerne opp igjen, sier han.

To-delt Oslo-OL

– Besparelsen ved å bruke flere anlegg om igjen må vurderes opp mot ekstra kostnader for infrastruktur, sier Espen Johnsen.

– Et mer todelt Oslo-OL betyr jo økte transportkostnader. Men her foreligger det jo alt planer både for vei- og jernbaneutbygging.

Han mener at et OL med større vekt på Innlandet bare betyr at noen av planene må framskyndes. Dette gjelder for eksempel jernbane med dobbelt spor til Lillehammer.

– Dette vil være en god investering for Lillehammer-regionen og Norge, mener Johnsen.

Kort reisetid til Hamar

Hamar-ordfører, Morten Aspeli sier at fire felts E-6 til Hamar vil være klar til 2022 med god margin.

– Dobbelt spor bør heller ikke være noe problem om man går for mer gjenbruk. Da vil det ikke ta mye mer tid å dra mellom Oslo og Hamar som mellom øst og vest i Oslo, mener han.

Gjenbruks-OL

– Besparelsen ved å bruke flere anlegg om igjen må vurderes opp mot ekstra kostnader for infrastruktur, sier Lillehammer-ordfører Espen Johnsen.

Flere saker fra Innlandet