Nestenulykken skjedde da et Widerøe-fly på vei fra Værnes til Sandefjord kom farlig nær et fly fra Braathens som var på vei fra Gardermoen til Molde 3. juni i fjor.
På det nærmeste var høydeforskjellen mellom de to flyene bare 30 meter, mens den horisontale avstanden var 2 nautiske mil eller 3.704 meter, går det fram av rapporten fra Havarikommisjonen for sivil luftfart og jernbane.
Så ikke
Til sammen hadde de to flyene 148 passasjerer og åtte besetningsmedlemmer om bord. Flyene hadde kryssende kurs og kunne ikke se hverandre inne i skydekket.
De fløy etter anvisninger fra en flygeleder i Oslo kontrollsentral Røyken, helt til flyenes varslingssystemer gjorde kapteinene oppmerksomme på kollisjonsfaren og fikk dem til å justere høyden i forhold til hverandre.
Flyvelederen får kritikk etter nestenulykken.
Flyvelederens skyld
Havarikommisjonen konkluderer med at situasjonen skyldtes flygelederen.
Kommisjonen understreker at det er en flygeleders plikt å være frisk og opplagt på jobb. Det skal ikke denne flygelederen ha vært.
Kommisjonen anbefaler ledelsen og ansatte ved Oslo kontrollsentral å finne måter å fange opp private forhold hos ansatte som kan gjøre det nødvendig å ta dem ut av aktiv tjeneste.