Hopp til innhold

Nå selges brukte elbiler med stort overskudd

Etterspørselen etter elbiler er så stor at kjøperne må vente opptil et år på levering. På bruktbilmarkedet selges bilene til summer langt over nypris.

El-bil til lading

POPULÆRT: Aldri før har elbiler vært så populært i Norge (illustrasjonsbilde).

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Tall fra Motorvognregisteret viser at elbilsalget i Norge har tredoblet seg siden 2014. Totalt kjører nesten 130 000 elbiler på norske veier. Trolig blir det flere de neste årene. I løpet av årets seks første måneder ble det solgt 20 000 rene elbiler, viser en oversikt fra Norsk Elbilforening.

Både forhandlere og bruktbiltjenester NRK har vært i kontakt med forteller om stor pågang. Det fører til at mange selger både nye og brukte elbiler med stort overskudd.

– Det er først nylig prisene har begynte å holde seg så godt. Frem til bompengesatsene gikk opp i Oslo-området i oktober var elbilene billigere enn diesel- og bensinbiler. Etter dette ble etterspørselen etter brukte elbiler så stor at prisene skøyt opp, forteller NAFs kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal.

– Det er selgers marked

Søk blant de ca. 1800 elbilene som er til salgs på Finn.no, viser at flere av de mest populære modellene selges for betydelig høyere summer enn nyprisen av tilsvarende utgaver.

  • Av 26 e-golfer, selges 6 for mer 326 700 kroner, som er fabrikantens utsalgspris.
  • Alle annonsene for Opel Ampera-E, som har lest rekkevidde av elbilene på det norske markedet, ligger betydelig høyere i pris enn premiumversjonen til 359 900 kroner.
  • Nissan Leaf er landets mest solgte elbil. For denne bilen er situasjonen en annen. Kun 5 av 429 biler selges for mer enn 274 990 kroner som er prisen for den best utstyrte utgaven.

NRK har vært i kontakt med flere personer som selger brukte elbiler for langt over nypris. En mann fra Oppland selger sin Opel Ampera for 70 000 kroner mer enn han betalte for bilen for et halvt år siden.

– Det er selgers marked akkurat nå. Etterspørselen etter elbiler med stort batteri er veldig stor så da prøver jeg å utnytte det markedet, forteller mannen som ønsker å være anonym fordi han har fått flere negative tilbakemeldinger på at han selger bilen med overskudd.

– Om jeg får prisen jeg vil ha, er det en veldig god fortjeneste, sier han.

Lange ventelister

I lokalene til Nissan-forhandleren Tungen Bil på Lillehammer er det kun bensin- og dieselbiler å se. Elbilene er utsolgt og det er ventelister på minst seks måneder for den nyeste modellen som kom på markedet i høst.

Marius Hauglund

PÅGANG: Hauglund tror kundene er villige til å vente lenge på å få den elbilen de vil ha.

Foto: Geir Olav Slåen / NRK

– Elbiler har vi dessverre ikke. Vi har ikke bilen tilgjengelig enda, forteller selger Marius Hauglund.

I september var halvparten av bilene han solgte elektriske.

– Vi har til og med fått telefoner fra andre deler av landet fra folk som vil kjøpe. Vi sender kontrakt på mail og får svar i løpet av et par minutter. Da er det bare å sette bilen i bestilling, sier Hauglund.

Flere saker fra Innlandet